Wat is het verschil tussen DAM en PIM en hoe vullen ze elkaar aan?

Soms heerst er onduidelijkheid over het verschil tussen een PIM- en een DAM-systeem. Vandaar een blog over PIM vs. DAM, waarin niet enkel de verschillen aan de orde komen, maar waarin ook duidelijk wordt hoe de systemen elkaar aanvullen en zo relevant zijn voor brands, retailers en groothandels in het huidige tijdperk van digitaal samenwerken en het creëren van content voor de customer journey.

PIM-systeem

Een PIM-systeem is hoofdzakelijk product georiënteerd en ondersteunt groothandels en retailers door alle productinformatie, zoals producteigenschappen, -specificaties en bijbehorende beelden op één plek te beheren. Product Information Management-systemen zijn dus ideaal voor productmanagers die productinformatie binnen de organisatie moeten verzamelen en beheren. Zulke systemen besparen veel tijd en helpen fouten te voorkomen. Zonder een PIM-systeem is het verzamelen van alle productinformatie een uitdaging. Hoe bewaar je het overzicht over deze informatie als die in een groot aantal verschillende systemen is opgeslagen?

Veel organisaties verdwalen op dit vlak in de verschillende softwarepakketten, databases en Excelsheets die ze gebruiken. Wanneer je al deze informatie centraal gemanaged hebt in een PIM-systeem, ben je in staat je teksten en beelden sneller te publiceren op je website, e-commerceplatform of in een catalogus.’

DAM-systeem

In aanvulling op deze statische productcontent wil je consumenten inspireren met storytelling, mooie vormgeving en sfeerbeelden. “Om producten te kunnen verkopen, online of in een brochure, heb je attractieve content nodig. Het gaat om aansprekende verhalen, soms meertalig gepubliceerd, in combinatie met fraaie vormgeving en beelden. Hiervoor zijn creatieve processen vereist. Een DAM-systeem helpt je bij het creëren van de content en het managen hiervan, tot en met het goedkeuren van de finale versies. Zo werk je in DAM toe naar verleidende content voor je customer journey”, vertelt Ronald Leusink, partner bij Graphit. “En dat op een uniforme manier. Zodat consumenten op alle kanalen een uniforme ervaring hebben.”

Het creëren van deze content doe je met Adobe InDesign en Adobe Photoshop. Op dit punt komt het DAM-systeem om de hoek kijken. Daarin beheer je alle visuele content ten behoeve van al je marketinguitingen en -kanalen. Het systeem stroomlijnt dit contentcreatie- en publicatieproces volledig. In de stap naar commerciële presentatie van je producten en stories gebruik je zowel de productinformatie uit je PIM-systeem als de visuals en storytelling uit je DAM. Het DAM-systeem biedt workflowondersteuning voor alle stakeholders in de creatieprocessen: van fotografen en tekstschrijvers tot en met designers.

Wat is het verschil tussen DAM en PIM en hoe vullen ze elkaar aan?

De verschillen tussen PIM en DAM

  PIM DAM
Productinformatie (tekst) v  
Achtergrondinformatie (merk, jaartal, collectie) v  
Productafbeelding en rendities voor kanalen (jpg, eps, tiff, png )   v
Productafbeelding ( referentiebeeld ) v v
Marketing en brand assets ( logo, locatie, presentatie ppt/key )   v
Product assets ( video, slidedeck, designs )   v
Metadata   v
Automatisch proces en uitlevering beeld naar website en e-commercekanalen   v
Roll based/ functie gerelateerd   v
Workflow beeldmanipulatie / photoshop   v
Plugins/ API ten behoeve van beeld   v
Bestanden aanpassen / (re) sizing   v
Delen en versturen assets: images en designs   v

Wanneer wordt een DAM-systeem urgent?

Kleinere organisaties kunnen zich misschien nog net redden met enkel een PIM-systeem. Ze gebruiken het als basis voor hun productcontent op hun website. Maar daarna houden de mogelijkheden al snel op. “Wil je content op verschillende kanalen – print en online – publiceren, dan komen daar creatieve processen bij kijken. Een DAM-systeem faciliteert die processen. Onder embargo een campagne voorbereiden en klaarzetten voor publicatie, bijvoorbeeld, gaat perfect.”

Dit is geen willekeurig gekozen voorbeeld. Het lanceren van nieuwe marketingcampagnes wordt belangrijker in een tijd waarin de klantreis zich grotendeels digitaal afspeelt. Een tijd, bovendien, waarin we veelal thuiswerken en het zwaartepunt ligt op digitaal samenwerken. “Met deze ontwikkelingen in je achterhoofd kom je uit bij een DAM-systeem als aanvulling op PIM.”

Hoe de systemen elkaar aanvullen, content orchestration

Je wilt de twee systemen bij voorkeur op een manier integreren waarbij het ruwe ERP-materiaal wordt verrijkt in het PIM-systeem. En de storytelling, vormgeving en beelden voor ieder publicatiekanaal worden gemanaged in het DAM-systeem: van productpresentatie en website tot aan brochure of app.

Het eigenaarschap van PIM ligt primair bij productmanagement en IT, terwijl het eigenaarschap van DAM primair bij marketing ligt. Je wilt natuurlijk dat ze gebruikmaken van elkaars content. PIM is “the single version of the truth” voor productinformatie. Het DAM-systeem “the single version of the truth” voor alle visuele storytelling-informatie. Met een geïntegreerde PIM-DAM-omgeving ben je in staat op ieder moment de combinatie van storytelling-content en product-content in te zetten voor ieder publicatiekanaal: web, app, social, print. DAM zorgt bij deze twee-eenheid automatisch voor de juiste versie en resolutie die geschikt is voor het betreffende kanaal.

Met de integratie voorkom je dat content-teams dubbel werk verrichten. Zonder de integratie moet je jezelf continu de vraag stellen of je het recentste beeld en tekst gebruikt – belangrijk voor brand consistency. In zo’n situatie is het niet vreemd dat marketeers gemiddeld 300 uur per jaar naar digitale bestanden zoeken. Die tijd wil je liever nuttig besteden.

Met een volledige integratie van DAM en PIM, dus met georkestreerde processen – die Qonqord absoluut propageert – heb je één centrale plek met de juiste versies van al je content en weet je zeker dat je al je alle assets benut. Zo zorgt DAM voor rust, structuur, efficiënt werken én eenduidigheid van je merken. Vanuit zo’n systeem kunnen marketing en sales samen optrekken om de beste klantervaring – bepalend voor salesresultaat – te creëren.

Qonqord content orchestration process - admin

Een belangrijke afsluiter: je kunt de stappen in de workflow van contentcreatie en -publicatie pas automatiseren als werkprocessen niet langs elkaar heen lopen. Dat vereist orkestratie van processen. Je wilt immers niet dat een teamlead handmatig een afbeelding moet omzetten naar een formaat dat past bij het publicatiekanaal. DAM doet dat nou juist allemaal automatisch!

Onze consultants helpen je graag bij het verbeteren en automatiseren van jouw contentcreatie- en publicatieprocessen.

Lees meer over:

Yamaha Motor Europe case study

Onze aanpak

DAM

Share:

Blog

De vijf grote voordelen van content orchestration die jouw merk misloopt

Content orchestration is het strategisch op elkaar afstemmen van de mensen, processen en technologie die zijn betrokken bij het creëren …

Lees meer..
Blog

Wat is de beste software voor content orchestration?

Content orchestration is gebaseerd op de heilige drie-eenheid People, Process en Technology. Het is dus belangrijk om vast te stellen …

Lees meer..
Blog

De ultieme gids voor Content Orchestration

Content Orchestration is een must-have mindset voor elk bedrijf dat print- en digitale marketing uitingen creëert en verspreidt. Content orchestration …

Lees meer..

Afspraak maken