Wat is Digital Asset Management?

In de digitale marketingwereld van vandaag moet je snel de juiste visuals creëren. Of het nu gaat om een unieke afbeelding, een banneradvertentie voor een nieuwe campagne of de nieuwste productafbeeldingen, je content moet mooi, on-brand en voor ieder kanaal bruikbaar zijn.

Hoe heb jij je merkcontent- en je creatieprocessen georganiseerd?

Digital Asset Management, oftewel DAM, is het fundament voor iedere marketingafdeling.

Maar wat is dit nu eigenlijk precies? Wat heb jij eraan? En aan welke randvoorwaarden moet een DAM-platform voldoen? We vertellen het je in deze blog.

DAM: definitie in een notendop

Met een DAM-platform kun je digitale assets en rijke digitale merkcontent – zoals foto’s, designs, teksten en video’s – in een veilige, centrale omgeving beheren, doorzoekbaar maken, ontsluiten en distribueren naar alle belanghebbenden in marketing- en publicatieprocessen. Wil je je klanten crossmediale ervaringen bieden, dan is een DAM-systeem onmisbaar. En werk je met vormgevers, dan verloopt dit een stuk gemakkelijker – zij kunnen nieuwe merkcontent eenvoudig creëren, jij kunt deze goedkeuren en toevoegen aan het platform.

Als je een DAM-platform gebruikt, kun je dit ook koppelen – onder andere aan WordPress, Drupal of een ander web-CMS-systeem. Maar ook aan een Product Informatie Management-systeem (PIM), Sharepoint of een CRM-systeem zoals Salesforce. Een DAM platform is het fundament voor het orkestreren van je contentcreatie- en publicatieprocessen. We noemen dat content orchestration.

Content Orchestration Qonqord Create Manage Distribute - admin

Waarom werken met een DAM-systeem?

Allereerst levert een DAM-systeem tijd op. Je hoeft minder lang te zoeken naar de juiste bestanden, de doorlooptijden van campagnes zijn korter en de time to market wordt versneld. Daarnaast maak je merkcontent 24 uur per dag, 7 dagen in de week toegankelijk voor alle stakeholders in het proces: van interne marketingmanagers en lokale vestigingsmedewerkers tot externe fotografen en drukkers. Hierdoor vergemakkelijk je de samenwerking tussen verschillende content teams. Bovendien maakt een DAM-platform cross-channel-publicatie en -communicatie een stuk eenvoudiger.

Hoe ziet een goed DAM-platform eruit?

De inrichting van een DAM-platform is altijd ingrijpend voor een bedrijf. Diepe inzichten in je contentcreatie- en publicatieprocessen zijn daarom onontbeerlijk. En wil je dat je organisatie het platform omarmt, dan zijn gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit cruciale randvoorwaarden.

Een DAM-platform kies je voor een minimale periode van 5 tot 10 jaar. Zodoende is het raadzaam om een partner in de arm te nemen die je helpt bij het in kaart brengen van diverse zaken: je huidige processen, de optimalisatiemogelijkheden en de consequenties voor je organisatie. Uiteindelijk implementeer je het platform samen in stappen. Het resultaat? Een duurzaam fundament voor het maken van al je marketingpublicaties.

Share:

Brands

Hoe Altavia Unite Rabobank heeft geholpen met het orkestreren van haar contentcreatie

Altavia Unite maakt deel uit van de Altavia Group, een onafhankelijke internationale groep die gespecialiseerd is in communicatie en contentcreatie, …

Lees meer..
case

New Skool Media

New Skool Media is in 2014 opgericht. Na de acquisitie van 19 special interest tijdschriftmerken van Sanoma in 2014 en …

Lees meer..
Graphit_app_Koninklijkebibliotheek
case

Magazine App Koninklijke Bibliotheek

De Koninklijke Bibliotheek in Den Haag zet in op digitalisering. Een app waarop lezers zestien magazines – van Vrij Nederland …

Lees meer..

Afspraak maken