Wat is Digital Asset Management?

In de digitale marketingwereld van vandaag moet je snel de juiste visuals creëren. Of het nu gaat om een unieke afbeelding, een banneradvertentie voor een nieuwe campagne of de nieuwste productafbeeldingen, je content moet mooi, on-brand en voor ieder kanaal bruikbaar zijn.

Heb jij je merkcontent en creatieprocessen georganiseerd?

Digital Asset Management, oftewel DAM, is het fundament voor je marketingafdeling.

Maar wat is dit nu eigenlijk precies? Wat heb jij eraan? En aan welke randvoorwaarden moet een DAM-platform voldoen? We vertellen het je in deze blog.

DAM: definitie in een notendop

Met een DAM-platform kun je digitale assets en rijke digitale merkcontent – zoals foto’s, designs, teksten en video’s – in een veilige, centrale omgeving beheren, doorzoekbaar maken, ontsluiten en distribueren naar alle belanghebbenden in marketing- en publicatieprocessen. Wil je je klanten crossmediale ervaringen bieden, dan is een DAM-systeem onmisbaar. En werk je met vormgevers, dan verloopt dit een stuk gemakkelijker – zij kunnen nieuwe merkcontent eenvoudig creëren, jij kunt deze goedkeuren en toevoegen aan het platform.

Als je een DAM-platform gebruikt, kun je dit ook koppelen – onder andere aan WordPress, Drupal of een ander web-CMS-systeem. Maar ook aan een Product Informatie Management-systeem (PIM), Sharepoint of een CRM-systeem zoals Salesforce.

Waarom werken met een DAM-systeem?

Allereerst levert een DAM-systeem tijd op. Je hoeft minder lang te zoeken naar de juiste bestanden, de doorlooptijden van campagnes zijn korter en de time to market wordt versneld. Daarnaast maak je merkcontent 24 uur per dag, 7 dagen in de week toegankelijk voor alle stakeholders in het proces: van interne marketingmanagers en lokale vestigingsmedewerkers tot externe fotografen en drukkers. Hierdoor vergemakkelijk je de samenwerking tussen verschillende content teams. Bovendien maakt een DAM-platform cross-channel-publicatie en -communicatie een stuk eenvoudiger.

Hoe ziet een goed DAM-platform eruit?

De inrichting van een DAM-platform is altijd ingrijpend voor een bedrijf. Diepe inzichten in je contentcreatie- en publicatieprocessen zijn daarom onontbeerlijk. En wil je dat je organisatie het platform omarmt, dan zijn gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit cruciale randvoorwaarden.

Een DAM-platform kies je voor een minimale periode van 5 tot 10 jaar. Zodoende is het raadzaam om een partner in de arm te nemen die je helpt bij het in kaart brengen van diverse zaken: je huidige processen, de optimalisatiemogelijkheden en de consequenties voor je organisatie. Uiteindelijk implementeer je het platform samen in fases. Het resultaat? Een duurzaam fundament voor het maken van al je marketingpublicaties.

Share:

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Hoogvliet: de automatisering van opmaak in weekcampagnes

In onze vorige blog vertelden we hoe een PIM – een product informatie systeem – een uitkomst is bij het centraal beheren van allerlei commerciële productinformatie.

Lees meer

Albelli omarmt Elvis DAM: “Wij kunnen nu veel meer waarde toevoegen”

Albelli offers personalized photo products such as photo albums, wall decorations, cards, mugs, and calendars to its customers. Its mission: to brighten up the world by bringing people’s moments to life.

Lees meer

WoodWing Studio – Een sprong vooruit in Multichannel publiceren!

Merken en uitgevers kennen de uitdaging om content op de juiste manier over alle kanalen te publiceren. Dat kan nu veel eenvoudiger, sneller en tegen lagere kosten.

Lees meer

Afspraak maken