“Pak de regie als marketeer: breng het versnipperende contentlandschap weer samen.”

Lockdown en avondklok verlenging tot 2 maart. ‘Werk zoveel mogelijk thuis’ was het advies van Rutte. Dat gaat mij goed af maar is niet altijd makkelijk…..vooral toen ook mijn kinderen (4 en 10 jaar ) thuis kwamen te zitten en homeschooling hierbij kwam kijken. Dat was een chaotische gezelligheid, van een 32 urige werkweek naar parttime moeder, juf, collega, en planner. Deze week werd het weer stiller in huis en zoek ik weer naar mijn eigen werkmodus. Want met deze cijfers ziet het er naar uit dat we nog wel even thuiswerken. Met grote teams samenkomen is in ieder geval nog geen optie en dus omarm ik (en vele met mij) volop het videovergaderen, bellen, chatten en mailen met collega’s, leveranciers en klanten.

Team-op-afstand
Dat werken op afstand was in het begin onhandig misschien wel amateuristisch. Maar wij ‘thuiswerkers’ kregen het best snel onder de knie met een nieuwe digitale balans. Laatst hoorde ik van een gedragstherapeut dat thuiswerken klinkt als ‘een negatieve variant van het echte werken’. Het zou beter zijn als we spreken over ‘een team-op-afstand’ die gebruik maken van digitale tools, om nog beter samen te kunnen werken. Na bijna 1 jaar coronacrisis heeft iedereen wel zijn eigen werkplek in huis. Aan de (keuken)tafel, op zolder of, the lucky us….een eigen werkkamer. Uit de praktijk blijkt dat we meer nodig hebben dan alleen een ‘plekje’ met een computer en telefoon. Om efficiënt, online samen te werken met collega’s en andere teams zijn heldere structuren en online platformen noodzakelijk.

Digitale transformatie in marketing
Digitale marketingstrategie is een onderdeel geworden van de digitale transformatie. We merken dat de marketingtechnologie van brands de laatste jaren in omvang is geëxplodeerd en marketeers zich snel hebben aangepast aan de nieuwe digitale werkelijkheid. Marketing, in mijn ogen het hart van de organisatie, communiceert steeds vaker en op verschillende kanalen met klanten. Ze helpen de business een stap verder te zetten, door sales te voorzien van data-gedreven inzichten en door het creëren van salesgerichte content. Bij veel retailorganisaties zie ik nog wel een versnipperend contentlandschap. Bijvoorbeeld organisaties die hun digitale en fysieke kanaal nog volledig van elkaar hebben gescheiden. Alle contentbrokken staat op verschillende plekken opgeslagen waardoor diverse teams niet of nauwelijks gebruik (kunnen) maken van elkaars content.

Content chaos
Het delen van informatie en content gebeurt aan de lopende band. Je vraagt een collega om een bestand of afbeelding en krijgt deze via e-mail, wetransfer, MS Teams, whatsapp enzovoort. Later in de week weet je niet meer hoe je het hebt ontvangen. Of je werkt in een verouderde versie van een tekst…….Zo verzet je een berg werk, die achteraf vaak veel tijd en moeite heeft gekost. Tijd die je als marketingmanager liever steekt in de effectiviteit van campagnes!

Even wachten….
Bij het creëren van content heb je te maken met grote en zware bestanden. Om deze te kunnen delen of laten goedkeuring wordt er veel gebruik gemaakt van wetransfer. Zonde dat je dit eigenlijk via een externe tool moet doen. Voor de zender kost het uploaden veel tijd en de ontvanger heeft niet direct beschikking over de bestanden. Afhankelijk van de snelheid van zijn/ haar internet of als het bestand niet gelijk wordt gedownload, heb je kans dat de link alweer is verlopen.

Pak de regie als marketeer
Graphit biedt een platform (DAM, Workflow platform en Indesign Automation) die het mogelijk maakt om op een efficiënte manier samen te werken aan rijke content creatie met verschillende teams. Eenvoudig bestanden, folders, POS materiaal kunnen delen met collega’s en externe partijen zonder dat je de bestanden voortdurend heen en weer hoeft te kopiëren. Alle bestanden staan op ons platform waar iedereen bij kan (met rollen en rechten). Wil je bestanden bewerken dan kun je ze uitchecken, lokaal bewerken en weer inchecken. In plaats van bestanden te sturen, mail je een link, die in een webbrowser te openen is, naar een collega die daar de desbetreffende bestanden vindt. Op deze manier kan iedereen eenvoudig en flexibel vanuit huis werken en toch samenwerken, in de meest actuele versie, met collega’s. Dus pak de regie als marketeer! Als je jouw marketingprocessen automatiseert, stroomlijn je het contentproces en krijg je het overzicht terug.

Wil je eens van gedachte wisselen over de mogelijkheden of heb je inspiratie nodig om het op een andere manier te doen dan je nu doet? Neem gerust contact op. Ik help je graag.

Of download de whitepaper “krijg weer grip op het proces van contentcreatie en multichannel storytelling”

Share:

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Content orchestration: wat is het en wat kun jij ermee?

Prachtige visuals de wereld in sturen? Stories on- en offline delen met je doelgroep? Als marketeer heb je vandaag de …

Lees meer

Wat is Digital Asset Management?

Wat betekent Digital Asset Management voor jóuw organisatie? Een DAM-platform is het fundament voor je marketingafdeling. Lees er meer over in deze blog!

Lees meer

Contentorganisatie en omnichannel publiceren, waar te beginnen?

Marketeers anno 2021 leven in een uitdagende tijd. Dankzij de groei van het aantal mediakanalen hebben marketeers oneindig veel mogelijkheden om hun doelgroepen te bereiken met doeltreffende on- en offlinecommunicatie.

Lees meer

Afspraak maken