De EO maakt bladen met nieuwe workflow en beeldbank van WoodWing.

De Evangelische Omroep (EO) klopte enkele maanden geleden bij ons aan omdat de omroep een partner zocht voor een nieuwe beeldbank en workflow. De EO maakt een aantal bladen, waaronder de omroepgids ‘Visie’ en een vrouwenmagazine ‘EVA’. De applicaties die zij gebruikten, worden niet langer ondersteund door hun leverancier en daarom zochten ze vervanging.

Als eerste stap heeft Graphit, middels een softwarepresentatie aan een groep key-users van bovengenoemde titels, laten zien hoe de EO met behulp van WoodWing Studio de bladen kan maken en met WoodWing Assets de beeldbank kan beheren en ontsluiten. Met de praktische feedback die hieruit voortkwam, heeft Graphit een demo-omgeving opgezet die op de gewenste werkwijze van de EO aansloot. Op basis daarvan besloot de EO met Graphit in zee te gaan.

Plan van aanpak

Tony Meijer, consultant bij Graphit, vertelt: “Allereerst was het noodzaak om de beeldbank van EVA te vervangen door middel van een heldere inventarisatie. Denk hierbij aan: wat voor materiaal zit er in de beeldbank? Moet de huidige omgeving een op een worden overgezet? Welke metadata wordt gebruikt? Aan de hand van deze inventarisatie heeft de EO een export van zijn beeldbank aangeleverd, inclusief een Excel-bestand om de metadata te kunnen koppelen nadat deze data in Assets was geïmporteerd.”

workflowcreatie_WoodWing

Key users

“Nadat dit voltooid was, hebben we als tweede stap de omroepgids ‘Visie’ overgezet naar WoodWing Studio en WoodWing Assets. Voor deze titel hebben we een kleine key-usergroep geformeerd, bestaande uit de vormgever en eindredacteur. We hebben een aantal workshops georganiseerd om samen door de systemen te lopen om deze geheel aan hun wensen aan te passen. Inmiddels was het maart en was Corona ook in ons land neergestreken en hebben we die workshops verder via Microsoft Teams gegeven.”

Graphit EO workflow for content creation

Ondersteuning

Nadat het systeem was ingericht, zijn alle gebruikers remote getraind en kon het eerste nummer via de nieuwe software van WoodWing geproduceerd worden. Waar Graphit normaal gesproken de eerste dagen fysiek op de redactie aanwezig kan zijn, kon dat door verplicht thuiswerken natuurlijk niet. Tony: “Om toch snel op vragen te kunnen inspelen was ik telefonisch en via Teamviewer altijd bereikbaar. Zo kon ik op afstand meekijken, bleven vragen niet liggen en kon ik snel en eenvoudig ondersteuning geven waar nodig.”

Inmiddels zijn er al een flink aantal nummers van ‘Visie’ gemaakt en heeft de redactie van EVA het eerste nummer via het Graphit-platform geproduceerd. “Al met al heb ik dit ervaren als een heel leuk en leerzaam project met een groep enthousiaste mensen bij de EO”, aldus Tony.

Share:

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

Hoe manage je de marketingcontent voor 13 merken?

De NCOI Groep, kende een grote druk op het promoten van de opleidingen door middel van brochures. en wervende teksten voor op de website. Hoe dit zowel voor digitaal als print nu is opgelost voor alle kanalen lees je hier.

Lees meer

New Skool Media: de waarde van je digitale assets

Rob Koghee is Managing Partner en mede-oprichter van uitgeverij New Skool Media. Hij kocht 19 titels van Sanoma en titels van Relx waaronder Elsevier.

Lees meer

Graphit en VIXY slaan de handen ineen: “Onze diensten vullen elkaar perfect aan”

Per april 2019 is Graphit een partnerschap aangegaan met VIXY, een videostreamingplatform dat één op één integreert met ons DAM-systeem. In deze blog vertelt Niels Buningh, managing partner bij VIXY, over het ‘hoe’, ‘wat’ en ‘waarom’ achter deze kersverse samenwerking.

Lees meer

Afspraak maken