De beeldbank challenge van Bol.com

Iedereen kent Bol.com. De webwinkel werd opgericht in 1999 en was de eerste online boekenwinkel van Nederland. Bol.com groeide razendsnel en bedient op dit moment 6,5 miljoen klanten in Nederland en België. De webwinkel is inmiddels marktleider op het gebied van de online verkoop van boeken, entertainment, elektrische apparaten en speelgoed.

Assortiment: 14,5 miljoen artikelen

Bol.com heeft zo’n 14,5 miljoen artikelen in haar assortiment. Probeer je maar eens een voorstelling te maken van het aantal artikelen dat bij Bol.com dagelijks over de virtuele toonbank vliegt… Van al die artikelen moeten goede afbeeldingen worden verzameld en online gezet worden. Dat gaat niet vanzelf!

Beelden: tot 200.000 per dag

Winkels zoals Bol.com hebben aan het managen van hun beeldbank een enorme kluif. Elke dag ontvangt de webwinkel tot 200.000 beelden van de verschillende leveranciers van hun assortiment. Al die beelden moeten worden geïndexeerd en opgeslagen, uiteraard met de juiste en effectieve metadata. En daarna moeten de meest geschikte beelden worden geselecteerd voor in de online etalage, om op de website te zetten dus.

Bestanden: tot 1 miljard in totaal

Voor het verwerken en beheren van zo’n enorme bulk aan bestanden heb je een robuuste beeldbank nodig. Graphit heeft Bol.com geholpen met het vinden van zo’n beeldbank. Bol.com stelde een aantal eisen: de beeldbank moest 1) een gigantisch aantal bestanden aankunnen, 2) beschikken over een gebruiksvriendelijke interface in combinatie met een open architectuur, en 3) een goed gedocumenteerde API (ontwikkel interface) bevatten. Het werd de beeldbank van WoodWing Studio, waarin tot 1 miljard bestanden kunnen worden beheerd.

Hoe dan? API en PIM schieten te hulp

Bol.com kon via de API scripts maken waarmee op basis van de metadata die gekoppeld zijn aan de beelden, automatische selecties van de beelden kunnen worden gemaakt. In die scripts zijn voorgedefinieerde criteria verwerkt waarmee de beelden worden gefilterd. Dit vereenvoudigt het selectieproces voor de product managers aanzienlijk. Een integratie tussen WoodWing Studio en het Product Informatie Management systeem – hierover schreven we in een eerdere blog – zorgt ervoor dat er realtime kan worden gewerkt met data en bestanden.

Oneindige ruimte voor groei!

Resultaat: het verwerkings- en publicatieproces werd vereenvoudigd en versoepeld, en vormt nu geen bottleneck meer voor de groei en ambities van Bol.com.

Ben je een webwinkel die ook behoefte heeft aan een stevige databank om al je beelden goed te beheren en groei mogelijk te maken? Kom eens met ons praten, wij adviseren je graag!

Share:

Deel op facebook
Deel op twitter
Deel op linkedin

ARTIS en Graphit: implementatie WoodWing Assets én pinguïnadoptie

Liefde en zorg voor de natuur stimuleren: dat is het doel van Artis (voluit: het Koninklijk Zoölogisch Genootschap Natura Artis Magistra), de oudste dierentuin van Nederland die sinds jaar en dag in Amsterdam staat.

Lees meer

Zo pluk je de vruchten van nieuwe workflows voor contentcreatie

Procesverbeteringen voor het creëren en publiceren van content bedenk je niet één-twee-drie. Een goede voorbereiding op het vernieuwen van werkprocessen …

Lees meer
Efficiente workflow voor contentcreatie

“Pak de regie als marketeer: breng het versnipperende contentlandschap weer samen.”

Lockdown en avondklok verlenging tot 2 maart. ‘Werk zoveel mogelijk thuis’ was het advies van Rutte. Dat gaat mij goed …

Lees meer

Afspraak maken