De VPRO is een moderne crossmediale omroepvereniging met een lange staat van dienst. De VPRO wil de komende jaren een belangrijke rol blijven spelen als leverancier van programma’s die ertoe doen voor een groot en geïnteresseerd publiek. De VPRO onderhoudt een creatief maatschappelijk en cultureel netwerk en heeft een betrokken achterban van leden, abonnees, donateurs en sympathisanten.

THE CHALLENGE

Recentelijk is de naam ‘Multimediale Uitgeverij VPRO Gids’ in het leven geroepen. Daaruit spreekt een ambitie: naast de papieren gids wil deze tak van de VPRO ook digitale activiteiten gaan ontplooien. Hiervoor bleek een multichannelplatform voor contentcreatie, -publicatie en -management nodig te zijn.

THE WORKOUT

De VPRO Gids koos ervoor om dit platform te realiseren met WoodWing Studio en Woodwing Assets. “Voor ons is het platform heel belangrijk,” zegt Jasper Koning, channelmanager bij de VPRO Gids. “Hiermee zetten we de gids elke week makkelijk digitaal. Zo bereiden we niet alleen de printversie voor, maar ook de digitale variant.”

“Met het platform behoort knip-en-plakwerk tot het verleden”

Publicatieplatform

“Al onze redacteuren werken nu in WoodWing Studio en freelancers leveren hun stukken hierin aan,” vertelt Jasper. Dat is een vooruitgang, want vroeger werkten de redacteuren in Word om vervolgens knip-en-plakwerk te verrichten. Het nieuwe platform, dat tot stand is gekomen door een intensieve samenwerking met Graphit, zorgt voor meer structuur: “Vanuit het platform wordt iedere week automatisch een bestand gegenereerd waarin de hele gids staat, inclusief artikelen en afbeeldingen. Dit wordt volautomatisch geïmporteerd in ons web-CMS, Magnolia. Vervolgens bewerkt onze webredactie de gids: op vrijdag zetten we de puntjes op de i en zorgen we dat alles klaarstaat in Woodwing op maandagochtend controleren we het geheel nog één keer in Magnolia en op dinsdag gaat de gids online.”

“Graphit is een stabiele factor en Woodwing biedt specifieke voordelen”

Samenwerking Graphit

De samenwerking met Graphit is niet nieuw: de VPRO Gids werkt al jarenlang naar tevredenheid met Graphit. Jasper: “Toen er bij ons van alles moest veranderen, was het fijn om één aspect stabiel te houden.” Tijdens de eerste kennismaking met Aurora kwamen de voordelen bovendien gauw naar voren. “Het was sowieso nodig om het CMS van Woodwing te upgraden en we hadden we een workflow nodig om het papieren tijdschrift te maken. Bovendien bleken we het goed te kunnen koppelen aan Magnolia, een CMS dat puur bedoeld is voor websites. Voor het beeldbeheer kwam WoodWing Assets om de hoek kijken – dit zijn we op advies van Graphit gaan gebruiken. Graphit heeft ons heel goed geholpen bij het inrichten van het hele proces. Wat wij zeer prettig vinden is dat Graphit meedenkt. Momenteel bekijken we bijvoorbeeld of we WoodWing Assets op een andere manier in het proces kunnen inzetten. Graphit durft daarin eerlijk advies te geven.”

De VPRO Gids denkt op zijn beurt óók graag mee: “Als uiterst kritische club nemen wij alles onder de loep, inclusief de systemen waarmee we werken. Binnenkort komt Graphit samen met Woodwing bij ons op bezoek om een aantal punten te bespreken die in onze visie wellicht nét even anders kunnen. Zo hopen wij een steentje bij te dragen aan het nog mooier maken van het systeem!”

THE RESULTS

Hoger ROI van marketing assets
Integratie van data en bestanden
Multi-channel publicatie
Online samenwerken in workflow
Stabiele werkprocessen
Veilige dataopslag

THE RESULTS

Integratie van data en bestanden
Multi-channel publicatie
Online samenwerken in workflow
Stabiele werkprocessen
Veilige dataopslag

Meer klantcases

Ter Steege automatische opmaak brochures

Ter Steege is groothandel van een groot en divers assortiment potten, lifestyle artikelen en souvenirs. Alle producten zijn eigen...

Bol.com

Bol.com behoort tot de meest populaire (web)winkels van Nederland en België en is tevens marktleider op het gebied van...

Politie

Toen de politie besloot om haar communicatieactiviteiten voor een deel te centraliseren, nam zij ook haar processen onder de...

CRV

CRV maakt veel rijke content die tot de verbeelding spreekt, zoals catalogi, video’s en infographics. Maar de organisatie miste...

Bavaria kiest voor Digital Asset Management van Graphit

Het beheren, wereldwijd ontsluiten van de digitale marketing content en het bewaken van de huisstijl van alle on- en...

ARTS EN AUTO

Vereniging van Arts en Auto, VvAA, was op zoek naar een it partner die de redactionele en vormgeefprocessen zowel...

NEDERLANDS OPENLUCHT MUSEUM (NOM)

Het Nederlands Openlucht Museum zocht naar een beeldbank die voldoet aan de eisen van de huidige markt en die...

GRS & Groenrijk Digital Asset Management (DAM)

Binnen de marketingcampagne bieden GRS Retail en GroenRijk hun leden diverse marketinguitingen (o.a. folders, advertenties, social media berichten) in...

NCOI

NCOI wilde alle marketing content voor digital en offline (print) onafhankelijk van het kanaal en onafhankelijk van het merk,...

New Skool Media

New Skool Media gebruikt Woodwing Assets ter ondersteuning van haar redactionele en vormgeefprocessen. Het portfolio van NSM bestaat inmiddels uit...

Yamaha

Yamaha Motor Europe bedient met Publication Organiser 24/7 distribiteurs en dealers in 26 Europese landen met volledige gelokaliseerde marketingmaterialen....

Boerderij/Misset

Om haar redacties "web first" te laten werken heeft Misset gekozen voor de Woodwing best of breed oplossing. Het...

ALBELLI

Albelli biedt haar klanten gepersonaliseerde fotoproducten zoals
fotoalbums, wanddecoraties, kaarten, mokken en kalenders. Voor het managen van alle graphics in alle fotoalbums was Albelli opzoek naar een DAM oplossing van waaruit uit alle graphics automatisch ontsloten kunnen worden naar de website.

Lees meer

DekaMarkt-Dirk van den Broek

Voor het beheren en distribueren van alle beeldmateriaal en artwork heeft Detailresult gekozen voor Woodwing Assets.
Daarnaast worden worden de huis aan huis folders met behulp van Adobe InDesign en Paginator (EasyCatalog) semi-automatisch opgemaakt.

Lees meer

NEDERLANDS OPENLUCHT MUSEUM (NOM)

Het Nederlands Openlucht Museum zocht naar een beeldbank die voldoet aan de eisen van de huidige markt en die bovendien mogelijkheden biedt voor wat betreft koppelingen met de bestaande systemen zoals Adlib en de publieke website.

Lees meer

Afspraak maken