CASE: NEDERLANDS OPENLUCHT MUSEUM (NOM)

Het Nederlands Openluchtmuseum (NOM) is een cultuurhistorisch museum in Arnhem. In het museum komt het verleden tot leven. Het NOM geeft je een beeld van authentieke gebouwen, voorwerpen en ware verhalen in een modern jasje met interactieve tentoonstellingen. Ze nemen je mee op reis door de tijd. Van de jager-verzamelaars tot de recente geschiedenis. Je komt ogen en oren tekort.

THE CHALLENGE

Het Nederlands Openlucht Museum (NOM) was opzoek naar een DAM oplossing die voldoet aan de eisen van de huidige markt en die bovendien mogelijkheden biedt wat betreft koppelingen met diverse andere systemen.

Krachtig zoeksysteem

Het NOM werkt veel met beeldmateriaal; zo heeft de afdeling Marketing en Communicatie beelden nodig voor exposure van het museum, de afdeling Educatie voor het educatieve programma en de afdeling Collectie en Beheer gebruikt beeld onder andere ter aanvulling op de registratie van de gehele collectie. Bij de Canon presentatie zouden vooral digitale multimedia worden ingezet: foto’s, video’s, presentaties.  

THE WORKOUT

Tijdens een aanbestedingstraject kwam Graphit als winnende opdrachtnemer uit de bus dankzij een gedetailleerd plan van aanpak voor de implementatie van het nieuwe systeem, inclusief de gewenste koppelingen met onder andere de website van NOM en met Adlib – een collectiebeheersysteem waarin alle werken van Nederlandse musea terug te vinden zijn, en waarvan NOM vanzelfsprekend ook gebruik maak. Er moest een digital asset management systeem (DAM) komen dat alle hiervoor benodigde content aankon. Het museum wilde een systeem waarbij je niet meer via een verkenner hoeft te zoeken, maar via een krachtig zoeksysteem precies kunt vinden wat je zoekt, dan wel met behulp van een zoekterm en filtering snel iets kunt vinden in de richting die je zoekt. WoodWing Assets is precies zo’n systeem.

Beheren HR content

Graphit ging samen met de toekomstige key users nauwkeurig na hoe de organisatie in elkaar steekt, hoe afdelingen samenwerken en hoe op dat moment met beelden werd omgegaan. Naast de beeldbank van de afdeling Marketing en Communicatie die aan vervanging toe was, gebruikt het NOM zoals hierboven al genoemd het collectiebeheersysteem Adlib. Hierin worden ruim 150.000 museale objecten en 300.000 foto’s, boeken en ander documentair materiaal van het NOM beschreven. Dit systeem is echter niet geschikt om tevens de vele high resolution (HR) beelden die het museum heeft te beheren, zulke HR content past beter in een nieuwe beeldbank.

Indrukwekkende implementatie

Het resultaat van de implementatie van Elvis DAM is indrukwekkend. Er wordt niet meer met mappen gewerkt en het metadateren van beelden gebeurt op een eenduidige manier. Ruud Teunissen, Projectmanager ICT bij het NOM vertelt; Onze medewerkers zijn erg te spreken over de snelheid van Elvis, en collega’s die met collectiemateriaal werken kunnen nu sneller dingen terugvinden. Waardoor ze meer tijd over houden voor innovatie!

Onmisbaar systeem

Het blijkt een onmisbaar systeem. De grootste winst is het centraal opgeslagen hebben van alle beelden, de vindbaarheid daarvan, en het feit dat DAM als bron van content dient voor verschillende platformen en gigantische hoeveelheden data aankan. De software is bovendien gekoppeld aan de website van NOM zodat collecties eenvoudig naar de website ontsloten kunnen worden. Een mooi voorbeeld van de online collectie kun je zien op de website van het NOM.
“WoodWing Assets gekoppeld aan ons Collectie Registratie Systeem (CRS) heeft zelfs performance winst opgeleverd. Eén centraal systeem voor video- en beeldmateriaal”. – Ruud Teunissen Projectmanager ICT NOM

THE RESULTS

Hoger ROI van marketing assets
Hoger ROI van marketing assets
Integratie van data en bestanden
Stabiele werkprocessen
Veilige dataopslag
Versnellen van de time to market

THE RESULTS

Hoger ROI van marketing assets
Integratie van data en bestanden
Stabiele werkprocessen
Veilige dataopslag
Versnellen van de time to market

Meer klantcases

CRV

CRV maakt veel rijke content die tot de verbeelding spreekt, zoals catalogi, video’s en infographics. Maar de organisatie miste...

Artis

Artis is in het bezit van veel rijke digitale bestanden. Graphit heeft Artis geholpen om al hun beeldmateriaal op...

NCOI

NCOI wilde alle marketing content voor digital en offline (print) onafhankelijk van het kanaal en onafhankelijk van het merk,...

VPRO

Recentelijk is de naam ‘Multimediale Uitgeverij VPRO Gids’ in het leven geroepen. Daaruit spreekt een ambitie: naast de papieren...

Politie

Toen de politie besloot om haar communicatieactiviteiten voor een deel te centraliseren, nam zij ook haar processen onder de...

New Skool Media

New Skool Media heeft gebruikt Woodwing Assets ter ondersteuning van haar redactionele en vormgeefprocessen. Het portfolio van NSM bestaat inmiddels...

Hoogvliet

Iedere week verspreidt Hoogvliet Supermarkten een huis-aan-huis-folder, waarin alle weekaanbiedingen staan. Lees in deze klantcase hoe Hoogvliet samen met...

Karl Lagerfeld

KARL LAGERFELD heeft gekozen om de systeembelasting op te vangen door het inrichten van een centrale serveromgeving.

Bavaria

Het beheren, wereldwijd ontsluiten van de digitale marketing content en het bewaken van de huisstijl van alle on- en...

Bol.com

Bol.com behoort tot de meest populaire (web)winkels van Nederland en België en is tevens marktleider op het gebied van...

Yamaha

Yamaha Motor Europe bedient met Publication Organiser 24/7 distribiteurs en dealers in 26 Europese landen met volledige gelokaliseerde marketingmaterialen....

Audax Publishing

Om snel en flexibel te kunnen werken, klopte Audax Publishing aan bij Graphit om hun gehele redactionele workflow in...

NCOI

NCOI wilde alle marketing content voor digital en offline (print) onafhankelijk van het kanaal en onafhankelijk van het merk, kunnen managen en publiceren. NCOI zocht een platform voor het verrijken van haar backoffice content met commerciële teksten en beelden zodat deze gepubliceerd kunnen worden naar de on- en offline kanalen voor alle merken.

Lees meer

Nike

Nike organiseert vier keer per jaar sales events, waarbij de nieuwe collecties worden gepresenteerd. Voor het briefen van de sales teams werd er allerlei drukwerk zoals prijslijsten en brochures vervaardigd. Lees hoe Nike deze briefings in plaats van met drukwerk heeft opgelost met een app.

Lees meer

DekaMarkt

Voor het beheren en distribueren van alle beeldmateriaal en artwork heeft Detailresult gekozen voor Woodwing Assets.
Via Woodwing Assets worden alle beelden automatisch in de juiste formaten ontsloten naar print en naar web. Op de studio worden de huis aan huis folders met behulp van Paginator semi-automatisch opgemaakt. Door het managen van alle marketing content en het optimaliseren en automatiseren van processen is de efficiencywinst enorm.

Lees meer

Afspraak maken