CASE: NEDERLANDS OPENLUCHT MUSEUM (NOM)

Het Nederlands Openluchtmuseum (NOM) is een cultuurhistorisch museum in Arnhem. In het museum komt het verleden tot leven. Het NOM geeft je een beeld van authentieke gebouwen, voorwerpen en ware verhalen in een modern jasje met interactieve tentoonstellingen. Ze nemen je mee op reis door de tijd. Van de jager-verzamelaars tot de recente geschiedenis. Je komt ogen en oren tekort.

THE CHALLENGE

Het Nederlands Openlucht Museum (NOM) was opzoek naar een DAM oplossing die voldoet aan de eisen van de huidige markt en die bovendien mogelijkheden biedt wat betreft koppelingen met diverse andere systemen.

Krachtig zoeksysteem

Het NOM werkt veel met beeldmateriaal; zo heeft de afdeling Marketing en Communicatie beelden nodig voor exposure van het museum, de afdeling Educatie voor het educatieve programma en de afdeling Collectie en Beheer gebruikt beeld onder andere ter aanvulling op de registratie van de gehele collectie. Bij de Canon presentatie zouden vooral digitale multimedia worden ingezet: foto’s, video’s, presentaties.  

THE WORKOUT

Tijdens een aanbestedingstraject kwam Graphit als winnende opdrachtnemer uit de bus dankzij een gedetailleerd plan van aanpak voor de implementatie van het nieuwe systeem, inclusief de gewenste koppelingen met onder andere de website van NOM en met Adlib – een collectiebeheersysteem waarin alle werken van Nederlandse musea terug te vinden zijn, en waarvan NOM vanzelfsprekend ook gebruik maak. Er moest een digital asset management systeem (DAM) komen dat alle hiervoor benodigde content aankon. Het museum wilde een systeem waarbij je niet meer via een verkenner hoeft te zoeken, maar via een krachtig zoeksysteem precies kunt vinden wat je zoekt, dan wel met behulp van een zoekterm en filtering snel iets kunt vinden in de richting die je zoekt. WoodWing Assets is precies zo’n systeem.

Beheren HR content

Graphit ging samen met de toekomstige key users nauwkeurig na hoe de organisatie in elkaar steekt, hoe afdelingen samenwerken en hoe op dat moment met beelden werd omgegaan. Naast de beeldbank van de afdeling Marketing en Communicatie die aan vervanging toe was, gebruikt het NOM zoals hierboven al genoemd het collectiebeheersysteem Adlib. Hierin worden ruim 150.000 museale objecten en 300.000 foto’s, boeken en ander documentair materiaal van het NOM beschreven. Dit systeem is echter niet geschikt om tevens de vele high resolution (HR) beelden die het museum heeft te beheren, zulke HR content past beter in een nieuwe beeldbank.

Indrukwekkende implementatie

Het resultaat van de implementatie van Elvis DAM is indrukwekkend. Er wordt niet meer met mappen gewerkt en het metadateren van beelden gebeurt op een eenduidige manier. Ruud Teunissen, Projectmanager ICT bij het NOM vertelt; Onze medewerkers zijn erg te spreken over de snelheid van Elvis, en collega’s die met collectiemateriaal werken kunnen nu sneller dingen terugvinden. Waardoor ze meer tijd over houden voor innovatie!

Onmisbaar systeem

Het blijkt een onmisbaar systeem. De grootste winst is het centraal opgeslagen hebben van alle beelden, de vindbaarheid daarvan, en het feit dat DAM als bron van content dient voor verschillende platformen en gigantische hoeveelheden data aankan. De software is bovendien gekoppeld aan de website van NOM zodat collecties eenvoudig naar de website ontsloten kunnen worden. Een mooi voorbeeld van de online collectie kun je zien op de website van het NOM.
“WoodWing Assets gekoppeld aan ons Collectie Registratie Systeem (CRS) heeft zelfs performance winst opgeleverd. Eén centraal systeem voor video- en beeldmateriaal”. – Ruud Teunissen Projectmanager ICT NOM

THE RESULTS

Hoger ROI van marketing assets
Hoger ROI van marketing assets
Integratie van data en bestanden
Stabiele werkprocessen
Veilige dataopslag
Versnellen van de time to market

THE RESULTS

Hoger ROI van marketing assets
Integratie van data en bestanden
Stabiele werkprocessen
Veilige dataopslag
Versnellen van de time to market

Meer klantcases

CRV

CRV maakt veel rijke content die tot de verbeelding spreekt, zoals catalogi, video’s en infographics. Maar de organisatie miste...

Bavaria kiest voor Digital Asset Management van Graphit

Het beheren, wereldwijd ontsluiten van de digitale marketing content en het bewaken van de huisstijl van alle on- en...

GRS & Groenrijk Digital Asset Management (DAM)

Binnen de marketingcampagne bieden GRS Retail en GroenRijk hun leden diverse marketinguitingen (o.a. folders, advertenties, social media berichten) in...

Hoogvliet

Iedere week verspreidt Hoogvliet Supermarkten een huis-aan-huis-folder, waarin alle weekaanbiedingen staan. Lees in deze klantcase hoe Hoogvliet samen met...

Gassan

Gassan beschikt over een interne DTP-studio die allerlei communicatiemiddelen ontwikkelt, zoals brochures en prijslijsten. Het opmaken van deze prijslijsten...

ANWB

Uitgangspunt van e ANWB was een media neutrale redactie workflow op te zetten waarmee zowel de webpublicaties als printpublicaties kunnen...

Magazine App Koninklijke Bibliotheek

De Koninklijke Bibliotheek in Den Haag zet in op digitalisering. Een app waarop lezers zestien magazines – van Vrij...

Ter Steege automatische opmaak brochures

Ter Steege is groothandel van een groot en divers assortiment potten, lifestyle artikelen en souvenirs. Alle producten zijn eigen...

Boerderij/Misset

Om haar redacties "web first" te laten werken heeft Misset gekozen voor de Woodwing best of breed oplossing. Het...

New Skool Media

New Skool Media gebruikt Woodwing Assets ter ondersteuning van haar redactionele en vormgeefprocessen. Het portfolio van NSM bestaat inmiddels uit...

Artis

Artis is in het bezit van veel rijke digitale bestanden. Graphit heeft Artis geholpen om al hun beeldmateriaal op...

ARTS EN AUTO

Vereniging van Arts en Auto, VvAA, was op zoek naar een it partner die de redactionele en vormgeefprocessen zowel...

ALBELLI

Albelli biedt haar klanten gepersonaliseerde fotoproducten zoals
fotoalbums, wanddecoraties, kaarten, mokken en kalenders. Voor het managen van alle graphics in alle fotoalbums was Albelli opzoek naar een DAM oplossing van waaruit uit alle graphics automatisch ontsloten kunnen worden naar de website.

Lees meer

Hearst

Doel van Hearst was om naast een Digital Asset Management oplossing, een Online Editing platform te implementeren waarmee alle titels van Hearst opgemaakt kunnen worden. Redactie en vormgeving werken naadloos samen in een gestroomlijnde workflow en geïntegreerde DAM omgeving van Graphit.

Lees meer
Elvis_DAM_Graphit_politie

Politie

Toen de politie besloot om haar communicatieactiviteiten voor een deel te centraliseren, nam zij ook haar processen onder de loep. Men wilde de redactionele processen van de communicatieafdeling makkelijker, beter en sneller te laten verlopen. 

Lees meer

Afspraak maken