CASE: Magazine App Koninklijke Bibliotheek

De Koninklijke Bibliotheek in Den Haag zet in op digitalisering. Een app waarop lezers zestien magazines – van Vrij Nederland en Psychologie Magazine tot Margriet – kunnen lenen, is daar onderdeel van. Graphit heeft deze pilot samen met partner SPRYLAB op poten gezet. Het gaat om een digitale omgeving waarin uitgeverijen de magazines plaatsen én de app TijdschriftenBieb, waarop ze te lezen zijn.

THE CHALLENGE

De Koninklijke Bibliotheek had het idee om losse tijdschriftenartikelen beschikbaar te stellen aan haar leden. Petra Rijkelijkhuizen, strategisch accountmanager bij de Koninklijke Bibliotheek, legt uit dat de inkoopcommissie van de online bibliotheek echter graag de volledige magazines digitaal wilden ontsluiten naar de abonnees.
“Graphit en SPRYLAB hebben de nodige ervaring met het beschikbaar stellen van tijdschriften op apps. Dat komt nauw, want tijdschriftartikelen bevatten vaak zware afbeeldingen die ingeladen moeten worden”, vertelt Petra Rijkelijkhuizen.
Hier bovenop komen volgens haar aanvullende zaken waar Graphit en Sprylab in de ontwikkeling rekening mee moesten houden; een digitale omgeving waarin uitgevers hun bladen beschikbaar stellen, de vastgelegde leentermijn gemanaged is, het abonnementenbeheer systeem gekoppeld en de privacy van de abonnees geborgd is.  De uitgevers wilden daarnaast ook weten hoe vaak magazines en artikelen gelezen worden.

THE WORKOUT

Joris de Jong, consultant bij Graphit, leidde het proces in goede banen aan de hand van workshops, het testen en reviewen van de app én het bewaken van de planning. Tevens zorgde hij voor een goede afstemming met SPRYLAB. In de workshops werden de zojuist genoemde eisen vertaald naar de app. Joris en Ronald Leusink, partner bij Graphit, lichten toe: “Het was een ontdekkingstocht: hoe ontsluit je de content via een app – met de verwachtingen van lezer, bieb en uitgeverij in je achterhoofd? Hoe willen de uitgeverijen hun content presenteren? Hoe ziet het uitleentraject van de bibliotheekleden eruit?”

Het resultaat

“We hebben het Graphit en SPRYLAB niet gemakkelijk gemaakt, maar het proces is goed verlopen en we zijn tevreden met het resultaat. Lezers kunnen de magazines drie weken lenen, op tablet of smartphone. Steeds het voorlaatste nummer, maar ook eerdere edities. De app, een pilot die tot eind 2021 loopt, lijkt nu al in een behoefte te voorzien. Actieve lezers hebben er hun tanden in gezet en komen met ontbrekende edities of suggesties voor nieuwe magazines.” aldus Petra. Ook volgen er wellicht titels voor de jeugd. Die ontbreken nu vanwege de eisen die worden gesteld aan apps voor lezers onder de zestien jaar oud. Ronald en Joris benadrukken dat de app meer potentie heeft dan de huidige weergave van de content in PDF-vorm. “Er zijn rijkere contentervaringen mogelijk. Denk aan video’s in de tekst of het verbeteren van de leesbaarheid.”

THE RESULTS

Hoger ROI van marketing assets
Efficiënt proces voor digital publishing
Stabiele werkprocessen
Volledige integratie backoffice

THE RESULTS

Efficiënt proces voor digital publishing
Stabiele werkprocessen
Volledige integratie backoffice

Meer klantcases

Karl Lagerfeld

KARL LAGERFELD heeft Graphit gevraagd een centrale serveromgeving in te richten voor haar designstudio..

Artis

Artis is in het bezit van veel rijke digitale bestanden. Graphit heeft Artis geholpen om al hun beeldmateriaal op...

Bol.com

Bol.com behoort tot de meest populaire (web)winkels van Nederland en België en is tevens marktleider op het gebied van...

ANWB

Uitgangspunt van e ANWB was een media neutrale redactie workflow op te zetten waarmee zowel de webpublicaties als printpublicaties kunnen...

CASA

Casa heeft een interne vormgeef- en fotostudio die dagelijks alle wervende content voor de website en voor de huis-aan-huis...

Hearst

Doel van Hearst was om naast een Digital Asset Management oplossing, een Online Editing platform te implementeren waarmee alle...

GRS & Groenrijk Digital Asset Management (DAM)

Binnen de marketingcampagne bieden GRS Retail en GroenRijk hun leden diverse marketinguitingen (o.a. folders, advertenties, social media berichten) in...

Yamaha

Yamaha Motor Europe bedient met Publication Organiser 24/7 distribiteurs en dealers in 26 Europese landen met volledige gelokaliseerde marketingmaterialen....

DekaMarkt-Dirk van den Broek

Voor het beheren en distribueren van alle beeldmateriaal en artwork heeft Detailresult gekozen voor Woodwing Assets. Daarnaast worden worden de...

Gassan

Gassan beschikt over een interne DTP-studio die allerlei communicatiemiddelen ontwikkelt, zoals brochures en prijslijsten. Het opmaken van deze prijslijsten...

New Skool Media

New Skool Media gebruikt Woodwing Assets ter ondersteuning van haar redactionele en vormgeefprocessen. Het portfolio van NSM bestaat inmiddels uit...

ARTS EN AUTO

Vereniging van Arts en Auto, VvAA, was op zoek naar een it partner die de redactionele en vormgeefprocessen zowel...

New Skool Media

New Skool Media gebruikt Woodwing Assets ter ondersteuning van haar redactionele en vormgeefprocessen.
Het portfolio van NSM bestaat inmiddels uit 19 nationaal bekende, special interest merken, waaronder Fiets, EWMagazine, Beleggers Belangen, Columbus, KnipMode, Vorsten, KIJK en delicious.

Lees meer

Hearst

Doel van Hearst was om naast een Digital Asset Management oplossing, een Online Editing platform te implementeren waarmee alle titels van Hearst opgemaakt kunnen worden. Redactie en vormgeving werken naadloos samen in een gestroomlijnde workflow en geïntegreerde DAM omgeving van Graphit.

Lees meer

NEDERLANDS OPENLUCHT MUSEUM (NOM)

Het Nederlands Openlucht Museum zocht naar een beeldbank die voldoet aan de eisen van de huidige markt en die bovendien mogelijkheden biedt voor wat betreft koppelingen met de bestaande systemen zoals Adlib en de publieke website.

Lees meer

Afspraak maken