CASE: Hoogvliet

Hoogvliet is een supermarktketen met 69 winkels in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland. Het distributie- en servicecentrum en de centrale slagerij bevinden zich in Alphen aan den Rijn. In de bakkerij van Hoogvliet in Bleiswijk wordt meerdere keren per dag vers, ambachtelijk brood gebakken voor alle vestigingen. De organisatie telt ruim 6.000 medewerkers.

THE CHALLENGE

Iedere week verspreidt Hoogvliet Supermarkten een huis-aan-huis-folder, waarin alle weekaanbiedingen staan. Bij het voorbereiden en plannen van de weekcampagnes zijn diverse teams betrokken: marketing, categorymanagers, fotografen en vormgevers. Alle disciplines plegen regelmatig overleg met elkaar, waarbij voortdurend nieuwe inzichten ontstaan. Wijzigingen in de lay-out zijn dan ook vaak nodig. Omdat Hoogvliet het creatieve proces heeft belegd bij een extern bureau is een geolied proces en een naadloze samenwerking onmisbaar.

Het optimaliseren van het proces

Met dat doel in het achterhoofd sloeg Hoogvliet de handen ineen met Graphit. Het doel: het folderopmaakproces verregaand automatiseren. Het softwareplatform: Publication Organiser van Graphit. Hoe ziet de nieuwe werkwijze eruit en wat heeft deze opgeleverd?

THE WORKOUT

Creatie: drie rondes, één proces

Hoogvliet beheert de productteksten voor de website én voor alle offline communicatie in een promotiesysteem. Hieruit wordt wekelijks een Excel-bestand getrokken. Dit bevat alle productbeschrijvingen, prijzen en verwijzingen naar beelden voor de weekcampagnes, inclusief de juiste positionering op de pagina’s. De foldercoördinator uploadt dit bestand naar het platform. Het systeem genereert vervolgens volledig automatisch een Adobe InDesign-opmaak van de folder. Deze wordt intern gedeeld met de betrokkenen, die wijzigingen in het vertrouwde Excel-bestand kunnen doorvoeren. Dit proces wordt driemaal herhaald, zonder dat er een vormgever aan te pas komt. Daarna wordt er in Adobe InDesign automatisch een finale versie gecreëerd, waarin specifieke wensen omtrent de lay-out als annotaties kunnen worden opgenomen via de ondersteunende workflow.

Finetuning: intensief samenwerken aan de opmaak

Wanneer het bestand klaarstaat, krijgt het reclamebureau via de workflow een melding. Het is tijd voor hen om het Adobe InDesign-bestand verder vorm te geven, zodat de folder de juiste uitstraling krijgt. Via dezelfde workflow deelt het bureau de bestanden, zodat Hoogvliet deze in de webbrowser kan bekijken en (indien nodig) kan voorzien van annotaties omtrent wijzigingen. Via de digitale plank en de workflow kan iedereen de status van de pagina’s bekijken en goedkeuren. Het proces herhaalt zich net zo lang totdat Hoogvliet helemaal tevreden is.

Beeldbank

Daarnaast biedt Publication Organiser een volledige beeldbank of Digital Asset Management module. Hierin worden alle beelden voor de folders, het POS-materiaal en de website beheerd. De DAM module verzorgt voor alle kanalen de automatische aanlevering van beelden in het juiste formaat.

Resultaat: meer kwaliteit, consistentie en flexibiliteit.

Het proces is er met Publication Organiser flink op vooruitgegaan. Hoogvliet en het reclamebureau werken naadloos samen op het platform. Met één druk op de knop kunnen de vele betrokkenen zelf folderpagina’s genereren om deze online te bekijken en wijzigingen door te voeren. Ook kunnen zij aanpassingen aan de lay-out aanvragen en goedkeuren. Hoogvliet heeft nu de volledige controle over de folder, waardoor het de kwaliteit en de consistentie véél beter kan bewaken. De mate van flexibiliteit is bovendien enorm verhoogd, omdat het doorvoeren van (lastminute)correcties geheel intern geschiedt. In de woorden van de supermarktketen:

“Dankzij de Publication Organiser kunnen we bijzonder efficiënt samenwerken met ons bureau zonder dat dit ten koste gaat van de creativiteit. Daardoor kunnen wij ons volledig richten op de effectiviteit van onze weekcampagnes!”

Anneke van Kempen – Marketingmanager bij Hoogvliet Supermarkten  

THE RESULTS

Hoger ROI van marketing assets
Consistente merkuitstraling
Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Online samenwerken in workflow
Stabiele werkprocessen
Verkorte creatie- en productiecycli

THE RESULTS

Consistente merkuitstraling
Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Online samenwerken in workflow
Stabiele werkprocessen
Verkorte creatie- en productiecycli

Meer klantcases

Yamaha

Yamaha Motor Europe bedient met Publication Organiser 24/7 distribiteurs en dealers in 26 Europese landen met volledige gelokaliseerde marketingmaterialen....

Magazine App Koninklijke Bibliotheek

De Koninklijke Bibliotheek in Den Haag zet in op digitalisering. Een app waarop lezers zestien magazines – van Vrij...

DekaMarkt-Dirk van den Broek

Voor het beheren en distribueren van alle beeldmateriaal en artwork heeft Detailresult gekozen voor Woodwing Assets. Daarnaast worden worden de...

Boerderij/Misset

Om haar redacties "web first" te laten werken heeft Misset gekozen voor de Woodwing best of breed oplossing. Het...

Karl Lagerfeld

KARL LAGERFELD heeft Graphit gevraagd een centrale serveromgeving in te richten voor haar designstudio..

NCOI

NCOI wilde alle marketing content voor digital en offline (print) onafhankelijk van het kanaal en onafhankelijk van het merk,...

Bavaria

Het beheren, wereldwijd ontsluiten van de digitale marketing content en het bewaken van de huisstijl van alle on- en...

ANWB

Uitgangspunt van e ANWB was een media neutrale redactie workflow op te zetten waarmee zowel de webpublicaties als printpublicaties kunnen...

Bol.com

Bol.com behoort tot de meest populaire (web)winkels van Nederland en België en is tevens marktleider op het gebied van...

CASA

Casa heeft een interne vormgeef- en fotostudio die dagelijks alle wervende content voor de website en voor de huis-aan-huis...

New Skool Media

New Skool Media gebruikt Woodwing Assets ter ondersteuning van haar redactionele en vormgeefprocessen. Het portfolio van NSM bestaat inmiddels uit...

ALBELLI

Albelli biedt haar klanten gepersonaliseerde fotoproducten zoals fotoalbums, wanddecoraties, kaarten, mokken en kalenders. Voor het managen van alle graphics in...
Content Orchestration

Audax Publishing

Om snel en flexibel te kunnen werken, klopte Audax Publishing aan bij Graphit om haar redactionele workflow in te richten. De behoefte was om redacteuren, vormgevers en uitgevers beter met elkaar samen te laten werken, zowel op de zaak als vanuit huis.

Lees meer

NEDERLANDS OPENLUCHT MUSEUM (NOM)

Het Nederlands Openlucht Museum zocht naar een beeldbank die voldoet aan de eisen van de huidige markt en die bovendien mogelijkheden biedt voor wat betreft koppelingen met de bestaande systemen zoals Adlib en de publieke website.

Lees meer

ANWB

Uitgangspunt van e ANWB was een media neutrale redactie workflow op te zetten waarmee zowel de webpublicaties als printpublicaties kunnen worden aangestuurd.

Lees meer

Afspraak maken