CASE: Hoogvliet

Hoogvliet is een supermarktketen met 69 winkels in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland. Het distributie- en servicecentrum en de centrale slagerij bevinden zich in Alphen aan den Rijn. In de bakkerij van Hoogvliet in Bleiswijk wordt meerdere keren per dag vers, ambachtelijk brood gebakken voor alle vestigingen. De organisatie telt ruim 6.000 medewerkers.

THE CHALLENGE

Iedere week verspreidt Hoogvliet Supermarkten een huis-aan-huis-folder, waarin alle weekaanbiedingen staan. Bij het voorbereiden en plannen van de weekcampagnes zijn diverse teams betrokken: marketing, categorymanagers, fotografen en vormgevers. Alle disciplines plegen regelmatig overleg met elkaar, waarbij voortdurend nieuwe inzichten ontstaan. Wijzigingen in de lay-out zijn dan ook vaak nodig. Omdat Hoogvliet het creatieve proces heeft belegd bij een extern bureau is een geolied proces en een naadloze samenwerking onmisbaar.

Het optimaliseren van het proces

Met dat doel in het achterhoofd sloeg Hoogvliet de handen ineen met Graphit. Het doel: het folderopmaakproces verregaand automatiseren. Het softwareplatform: Publication Organiser van Graphit. Hoe ziet de nieuwe werkwijze eruit en wat heeft deze opgeleverd?

THE WORKOUT

Creatie: drie rondes, één proces

Hoogvliet beheert de productteksten voor de website én voor alle offline communicatie in een promotiesysteem. Hieruit wordt wekelijks een Excel-bestand getrokken. Dit bevat alle productbeschrijvingen, prijzen en verwijzingen naar beelden voor de weekcampagnes, inclusief de juiste positionering op de pagina’s. De foldercoördinator uploadt dit bestand naar het platform. Het systeem genereert vervolgens volledig automatisch een Adobe InDesign-opmaak van de folder. Deze wordt intern gedeeld met de betrokkenen, die wijzigingen in het vertrouwde Excel-bestand kunnen doorvoeren. Dit proces wordt driemaal herhaald, zonder dat er een vormgever aan te pas komt. Daarna wordt er in Adobe InDesign automatisch een finale versie gecreëerd, waarin specifieke wensen omtrent de lay-out als annotaties kunnen worden opgenomen via de ondersteunende workflow.

Finetuning: intensief samenwerken aan de opmaak

Wanneer het bestand klaarstaat, krijgt het reclamebureau via de workflow een melding. Het is tijd voor hen om het Adobe InDesign-bestand verder vorm te geven, zodat de folder de juiste uitstraling krijgt. Via dezelfde workflow deelt het bureau de bestanden, zodat Hoogvliet deze in de webbrowser kan bekijken en (indien nodig) kan voorzien van annotaties omtrent wijzigingen. Via de digitale plank en de workflow kan iedereen de status van de pagina’s bekijken en goedkeuren. Het proces herhaalt zich net zo lang totdat Hoogvliet helemaal tevreden is.

Beeldbank

Daarnaast biedt Publication Organiser een volledige beeldbank of Digital Asset Management module. Hierin worden alle beelden voor de folders, het POS-materiaal en de website beheerd. De DAM module verzorgt voor alle kanalen de automatische aanlevering van beelden in het juiste formaat.

Resultaat: meer kwaliteit, consistentie en flexibiliteit.

Het proces is er met Publication Organiser flink op vooruitgegaan. Hoogvliet en het reclamebureau werken naadloos samen op het platform. Met één druk op de knop kunnen de vele betrokkenen zelf folderpagina’s genereren om deze online te bekijken en wijzigingen door te voeren. Ook kunnen zij aanpassingen aan de lay-out aanvragen en goedkeuren. Hoogvliet heeft nu de volledige controle over de folder, waardoor het de kwaliteit en de consistentie véél beter kan bewaken. De mate van flexibiliteit is bovendien enorm verhoogd, omdat het doorvoeren van (lastminute)correcties geheel intern geschiedt. In de woorden van de supermarktketen:

“Dankzij de Publication Organiser kunnen we bijzonder efficiënt samenwerken met ons bureau zonder dat dit ten koste gaat van de creativiteit. Daardoor kunnen wij ons volledig richten op de effectiviteit van onze weekcampagnes!”

Anneke van Kempen – Marketingmanager bij Hoogvliet Supermarkten  

THE RESULTS

Hoger ROI van marketing assets
Consistente merkuitstraling
Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Online samenwerken in workflow
Stabiele werkprocessen
Verkorte creatie- en productiecycli

THE RESULTS

Consistente merkuitstraling
Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Online samenwerken in workflow
Stabiele werkprocessen
Verkorte creatie- en productiecycli

Meer klantcases

Bol.com

Bol.com behoort tot de meest populaire (web)winkels van Nederland en België en is tevens marktleider op het gebied van...

Politie

Toen de politie besloot om haar communicatieactiviteiten voor een deel te centraliseren, nam zij ook haar processen onder de...

ELSEVIER

Lees in deze case hoe Graphit samen met Elsevier voor een eenduidige werkwijze heeft gekozen waarmee vanuit het redactionele...

GRS & Groenrijk Digital Asset Management (DAM)

Binnen de marketingcampagne bieden GRS Retail en GroenRijk hun leden diverse marketinguitingen (o.a. folders, advertenties, social media berichten) in...

Gassan

Gassan beschikt over een interne DTP-studio die allerlei communicatiemiddelen ontwikkelt, zoals brochures en prijslijsten. Het opmaken van deze prijslijsten...

NCOI

NCOI wilde alle marketing content voor digital en offline (print) onafhankelijk van het kanaal en onafhankelijk van het merk,...

Nike

Nike organiseert vier keer per jaar sales events, waarbij de nieuwe collecties worden gepresenteerd. Voor het briefen van de...

Audax Publishing

Om snel en flexibel te kunnen werken, klopte Audax Publishing aan bij Graphit om haar redactionele workflow in te...

Bavaria kiest voor Digital Asset Management van Graphit

Het beheren, wereldwijd ontsluiten van de digitale marketing content en het bewaken van de huisstijl van alle on- en...

ANWB

Uitgangspunt van e ANWB was een media neutrale redactie workflow op te zetten waarmee zowel de webpublicaties als printpublicaties kunnen...

DekaMarkt-Dirk van den Broek

Voor het beheren en distribueren van alle beeldmateriaal en artwork heeft Detailresult gekozen voor Woodwing Assets. Daarnaast worden worden de...

NEDERLANDS OPENLUCHT MUSEUM (NOM)

Het Nederlands Openlucht Museum zocht naar een beeldbank die voldoet aan de eisen van de huidige markt en die...
Ingrediënten voor digitale transformatie nu aanwezig bij GroenRijk en GRS Retail

GRS & Groenrijk Digital Asset Management (DAM)

Binnen de marketingcampagne bieden GRS Retail en GroenRijk hun leden diverse marketinguitingen (o.a. folders, advertenties, social media berichten) in digitale en geprinte vorm. GroenRijk heeft daarnaast haar eigen webshop in beheer. Om de marketingcampagnes goed uit te kunnen rollen, zijn er de nodige wensen. De webshop moet naar een hoger plan worden getild, vormgevers willen efficiënter kunnen werken en de leden van GRS Retail willen hun marketingmiddelen meer laten aansluiten op de lokale markt.

Lees meer

Artis

Artis is in het bezit van veel rijke digitale bestanden. Graphit heeft Artis geholpen om al hun beeldmateriaal op een gestructureerde manier op te slaan, te beheren en managen zodat zijn snel en efficiënt hun mooie verhalen kunnen vertellen aan het publiek. Zowel in het park als op de website.

Lees meer

Karl Lagerfeld

KARL LAGERFELD heeft Graphit gevraagd een centrale serveromgeving in te richten voor haar designstudio..

Lees meer

Afspraak maken