CASE: GRS & Groenrijk Digital Asset Management (DAM)

GRS Retail en GroenRijk, twee grote retail service-organisaties voor tuincentra, hebben hun publicatieprocessen van content geoptimaliseerd met software van Graphit. Met de Digital Asset Management oplossing WoodWing Assets (voorheen Elvis DAM) en dit jaar een PIM-systeem, zijn de ingrediënten voor een geslaagde orkestratie van content aanwezig: de marketingcampagnes worden efficiënter ingericht en de webshop wordt geoptimaliseerd.

THE CHALLENGE

Binnen de marketingcampagne bieden GRS Retail en GroenRijk hun leden diverse marketinguitingen (o.a. folders, advertenties, social media berichten) in digitale en geprinte vorm. GroenRijk heeft daarnaast haar eigen webshop in beheer. Om de marketingcampagnes goed uit te kunnen rollen, zijn er de nodige wensen. De webshop moet naar een hoger plan worden getild, vormgevers willen efficiënter kunnen werken en de leden van GRS Retail willen hun marketingmiddelen meer laten aansluiten op de lokale markt. Om dit te realiseren, moeten verschillende uitdagingen worden getackeld, vertelt Menno de Vreede, hoofd informatiemanagement en automatisering bij GRS.
“We zochten een centrale plek waar we al het beeldmateriaal kwijt kunnen – zonder dat een server overvol raakt. Vervolgens wil je het materiaal goed terug kunnen vinden. Dit zijn twee elementen die onze vormgevers enorm helpen bij het werken aan de marketingcampagnes.”
Binnen de marketingcampagne biedt GRS Retail haar leden de mogelijkheid om de marketingmiddelen door middel van maatwerk aan te laten sluiten bij hun eigen tuincentrum én hun lokale marktgebied. Zo is het mogelijk om in de folders de actieverkoopprijs aan te passen, kunnen extra pagina’s worden toegevoegd en is het zelfs mogelijk om een specifiek product op de voorpagina te zetten. Om dit mogelijk te maken, moet beeldmateriaal direct beschikbaar zijn voor de ondernemers.

THE WORKOUT

Met behulp van beeldbank WoodWing Assets en, in de toekomst, een systeem voor Product Informatie Management (PIM), kunnen alle uitdagingen getackeld worden. Tony Meijer, workflow consultant bij Graphit, heeft in een aantal weken tijd workshops over WoodWing Assets verzorgd voor de key users: vormgevers, managers en technici. “Wat houdt de software in? Hoe zorg je ervoor dat je beelden terug kunt vinden? Hoe zit het met de rechten op de beelden?” Door de input van de deelnemers serieus te nemen, is draagvlak ontstaan voor de vernieuwing. Met WoodWing Assets beschikken de vormgevers in één klap over een ruimte voor 60.000 beelden, die eenvoudig terug te vinden zijn en die je onderling kunt delen. Ook hebben alle ondernemers van de tuincentra toegang tot het systeem. Het bespaart ondernemers tijd en budget om beelden zelf te maken, nu ze deze eenvoudig uit de beeldbank kunnen halen. In de beeldbank vinden ze een enorme hoeveelheid beeldmateriaal. Vrijstaande afbeeldingen van planten en producten, maar ook sfeerfoto’s. Deze beelden kunnen ze direct downloaden en gebruiken voor de uitingen binnen de marketingcampagne of inzetten in hun eigen uitingen. Dit geeft ze de mogelijkheid om nog meer de regie te pakken binnen hun lokale marketingcampagne. Doordat WoodWing Assets in de cloud draait, is het gebrek aan opslagruimte verholpen én kunnen de vormgevers vanuit huis werken. Beeldmateriaal en InDesign-bestanden zijn voorhanden. Beelden kunnen lokaal worden bewerkt in Photoshop en voorgaande versies zijn eenvoudig terug te vinden. Kortom, het volledige proces van contentcreatie is geregeld.   Graphit beheert de software volledig: back up, hosting en rechten van de gebruikers. Daar hebben GRS Retail en GroenRijk geen omkijken naar.

THE RESULTS

Hoger ROI van marketing assets
Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Multi-channel publicatie
Online samenwerken in workflow
Stabiele werkprocessen

THE RESULTS

Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Multi-channel publicatie
Online samenwerken in workflow
Stabiele werkprocessen

Meer klantcases

VPRO

Recentelijk is de naam ‘Multimediale Uitgeverij VPRO Gids’ in het leven geroepen. Daaruit spreekt een ambitie: naast de papieren...

Politie

Toen de politie besloot om haar communicatieactiviteiten voor een deel te centraliseren, nam zij ook haar processen onder de...

Bavaria kiest voor Digital Asset Management van Graphit

Het beheren, wereldwijd ontsluiten van de digitale marketing content en het bewaken van de huisstijl van alle on- en...

Bol.com

Bol.com behoort tot de meest populaire (web)winkels van Nederland en België en is tevens marktleider op het gebied van...

ELSEVIER

Lees in deze case hoe Graphit samen met Elsevier voor een eenduidige werkwijze heeft gekozen waarmee vanuit het redactionele...

Ter Steege automatische opmaak brochures

Ter Steege is groothandel van een groot en divers assortiment potten, lifestyle artikelen en souvenirs. Alle producten zijn eigen...

ARTS EN AUTO

Vereniging van Arts en Auto, VvAA, was op zoek naar een it partner die de redactionele en vormgeefprocessen zowel...

NEDERLANDS OPENLUCHT MUSEUM (NOM)

Het Nederlands Openlucht Museum zocht naar een beeldbank die voldoet aan de eisen van de huidige markt en die...

ALBELLI

Albelli biedt haar klanten gepersonaliseerde fotoproducten zoals fotoalbums, wanddecoraties, kaarten, mokken en kalenders. Voor het managen van alle graphics in...

CASA

Casa heeft een interne vormgeef- en fotostudio die dagelijks alle wervende content voor de website en voor de huis-aan-huis...

Magazine App Koninklijke Bibliotheek

De Koninklijke Bibliotheek in Den Haag zet in op digitalisering. Een app waarop lezers zestien magazines – van Vrij...

Hoogvliet

Iedere week verspreidt Hoogvliet Supermarkten een huis-aan-huis-folder, waarin alle weekaanbiedingen staan. Lees in deze klantcase hoe Hoogvliet samen met...
Elvis_DAM_Graphit_politie

Politie

Toen de politie besloot om haar communicatieactiviteiten voor een deel te centraliseren, nam zij ook haar processen onder de loep. Men wilde de redactionele processen van de communicatieafdeling makkelijker, beter en sneller te laten verlopen. 

Lees meer

Nike

Nike organiseert vier keer per jaar sales events, waarbij de nieuwe collecties worden gepresenteerd. Voor het briefen van de sales teams werd er allerlei drukwerk zoals prijslijsten en brochures vervaardigd. Lees hoe Nike deze briefings in plaats van met drukwerk heeft opgelost met een app.

Lees meer

Yamaha

Yamaha Motor Europe bedient met Publication Organiser 24/7 distribiteurs en dealers in 26 Europese landen met volledige gelokaliseerde marketingmaterialen. Daarnaast wordt alle visuele content beheerd in het geïntegreerde DAM en ontsloten naar de website en de pressroom. Door het inzetten van het platform heeft Yamaha enorm kunnen besparen op de operationele kosten en is de time to market van product releases en campagnes drastisch verkort.

Lees meer

Afspraak maken