CASE: GRS & Groenrijk Digital Asset Management (DAM)

GRS Retail en GroenRijk, twee grote retail service-organisaties voor tuincentra, hebben hun publicatieprocessen van content geoptimaliseerd met software van Graphit. Met de Digital Asset Management oplossing WoodWing Assets (voorheen Elvis DAM) en dit jaar een PIM-systeem, zijn de ingrediënten voor een geslaagde orkestratie van content aanwezig: de marketingcampagnes worden efficiënter ingericht en de webshop wordt geoptimaliseerd.

THE CHALLENGE

Binnen de marketingcampagne bieden GRS Retail en GroenRijk hun leden diverse marketinguitingen (o.a. folders, advertenties, social media berichten) in digitale en geprinte vorm. GroenRijk heeft daarnaast haar eigen webshop in beheer. Om de marketingcampagnes goed uit te kunnen rollen, zijn er de nodige wensen. De webshop moet naar een hoger plan worden getild, vormgevers willen efficiënter kunnen werken en de leden van GRS Retail willen hun marketingmiddelen meer laten aansluiten op de lokale markt. Om dit te realiseren, moeten verschillende uitdagingen worden getackeld, vertelt Menno de Vreede, hoofd informatiemanagement en automatisering bij GRS.
“We zochten een centrale plek waar we al het beeldmateriaal kwijt kunnen – zonder dat een server overvol raakt. Vervolgens wil je het materiaal goed terug kunnen vinden. Dit zijn twee elementen die onze vormgevers enorm helpen bij het werken aan de marketingcampagnes.”
Binnen de marketingcampagne biedt GRS Retail haar leden de mogelijkheid om de marketingmiddelen door middel van maatwerk aan te laten sluiten bij hun eigen tuincentrum én hun lokale marktgebied. Zo is het mogelijk om in de folders de actieverkoopprijs aan te passen, kunnen extra pagina’s worden toegevoegd en is het zelfs mogelijk om een specifiek product op de voorpagina te zetten. Om dit mogelijk te maken, moet beeldmateriaal direct beschikbaar zijn voor de ondernemers.

THE WORKOUT

Met behulp van beeldbank WoodWing Assets en, in de toekomst, een systeem voor Product Informatie Management (PIM), kunnen alle uitdagingen getackeld worden. Tony Meijer, workflow consultant bij Graphit, heeft in een aantal weken tijd workshops over WoodWing Assets verzorgd voor de key users: vormgevers, managers en technici. “Wat houdt de software in? Hoe zorg je ervoor dat je beelden terug kunt vinden? Hoe zit het met de rechten op de beelden?” Door de input van de deelnemers serieus te nemen, is draagvlak ontstaan voor de vernieuwing. Met WoodWing Assets beschikken de vormgevers in één klap over een ruimte voor 60.000 beelden, die eenvoudig terug te vinden zijn en die je onderling kunt delen. Ook hebben alle ondernemers van de tuincentra toegang tot het systeem. Het bespaart ondernemers tijd en budget om beelden zelf te maken, nu ze deze eenvoudig uit de beeldbank kunnen halen. In de beeldbank vinden ze een enorme hoeveelheid beeldmateriaal. Vrijstaande afbeeldingen van planten en producten, maar ook sfeerfoto’s. Deze beelden kunnen ze direct downloaden en gebruiken voor de uitingen binnen de marketingcampagne of inzetten in hun eigen uitingen. Dit geeft ze de mogelijkheid om nog meer de regie te pakken binnen hun lokale marketingcampagne. Doordat WoodWing Assets in de cloud draait, is het gebrek aan opslagruimte verholpen én kunnen de vormgevers vanuit huis werken. Beeldmateriaal en InDesign-bestanden zijn voorhanden. Beelden kunnen lokaal worden bewerkt in Photoshop en voorgaande versies zijn eenvoudig terug te vinden. Kortom, het volledige proces van contentcreatie is geregeld.   Graphit beheert de software volledig: back up, hosting en rechten van de gebruikers. Daar hebben GRS Retail en GroenRijk geen omkijken naar.

THE RESULTS

Hoger ROI van marketing assets
Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Multi-channel publicatie
Online samenwerken in workflow
Stabiele werkprocessen

THE RESULTS

Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Multi-channel publicatie
Online samenwerken in workflow
Stabiele werkprocessen

Meer klantcases

Artis

Artis is in het bezit van veel rijke digitale bestanden. Graphit heeft Artis geholpen om al hun beeldmateriaal op...

Bol.com

Bol.com behoort tot de meest populaire (web)winkels van Nederland en België en is tevens marktleider op het gebied van...

Nike

Nike organiseert vier keer per jaar sales events, waarbij de nieuwe collecties worden gepresenteerd. Voor het briefen van de...

ELSEVIER

Lees in deze case hoe Graphit samen met Elsevier voor een eenduidige werkwijze heeft gekozen waarmee vanuit het redactionele...

CRV

CRV maakt veel rijke content die tot de verbeelding spreekt, zoals catalogi, video’s en infographics. Maar de organisatie miste...

Quantore automatische opmaak catalogi

Quantore is een coöperatie en het huismerk van ruim 400 kantoorvakhandels in Nederland. Het assortiment telt ruim 24.000 kantoorartikelen....

Audax Publishing

Om snel en flexibel te kunnen werken, klopte Audax Publishing aan bij Graphit om haar redactionele workflow in te...

Gassan

Gassan beschikt over een interne DTP-studio die allerlei communicatiemiddelen ontwikkelt, zoals brochures en prijslijsten. Het opmaken van deze prijslijsten...

DekaMarkt-Dirk van den Broek

Voor het beheren en distribueren van alle beeldmateriaal en artwork heeft Detailresult gekozen voor Woodwing Assets. Daarnaast worden worden de...

NEDERLANDS OPENLUCHT MUSEUM (NOM)

Het Nederlands Openlucht Museum zocht naar een beeldbank die voldoet aan de eisen van de huidige markt en die...

VPRO

Recentelijk is de naam ‘Multimediale Uitgeverij VPRO Gids’ in het leven geroepen. Daaruit spreekt een ambitie: naast de papieren...

Boerderij/Misset

Om haar redacties "web first" te laten werken heeft Misset gekozen voor de Woodwing best of breed oplossing. Het...

ALBELLI

Albelli biedt haar klanten gepersonaliseerde fotoproducten zoals
fotoalbums, wanddecoraties, kaarten, mokken en kalenders. Voor het managen van alle graphics in alle fotoalbums was Albelli opzoek naar een DAM oplossing van waaruit uit alle graphics automatisch ontsloten kunnen worden naar de website.

Lees meer

Bol.com

Bol.com behoort tot de meest populaire (web)winkels van Nederland en België en is tevens marktleider op het gebied van de online verkoop van boeken, entertainment, elektrische apparaten en speelgoed.

Lees meer

NEDERLANDS OPENLUCHT MUSEUM (NOM)

Het Nederlands Openlucht Museum zocht naar een beeldbank die voldoet aan de eisen van de huidige markt en die bovendien mogelijkheden biedt voor wat betreft koppelingen met de bestaande systemen zoals Adlib en de publieke website.

Lees meer

Afspraak maken