Bol.com behoort tot de meest populaire (web)winkels van Nederland en België en is tevens marktleider op het gebied van de online verkoop van boeken, entertainment, elektrische apparaten en speelgoed. Meer dan 6,5 miljoen klanten in Nederland en België kunnen kiezen uit ruim 14,5 miljoen artikelen. Op het hoofdkantoor van bol.com in Utrecht werken 1.255 professionals.

THE CHALLENGE

Dagelijks krijgt Bol.com van haar verschillende leveranciers tot soms wel 200.000 beelden aangeleverd. Het verwerken van deze afbeeldingen is enorm arbeidsintensief. Ze dienen allemaal te worden geïndexeerd en opgeslagen met de juiste en effectieve metadata. Vervolgens moeten er selecties worden gemaakt van de meest geschikte beelden voor de website.

THE WORKOUT

1 miljard bestanden

Om de enorme grote hoeveelheden bestanden te kunnen verwerken en te beheren, heeft Bol.com gekozen voor de robuuste beeldbank van WoodWing Assets. Hiermee kunnen tot 1 miljard bestanden worden beheerd. Daarnaast waren een gebruiksvriendelijke interface in combinatie met een open architectuur en goed gedocumenteerde API (ontwikkel interface) vereisten. Via de API heeft Bol.com scripts gemaakt waarmee automatisch selecties worden gemaakt op basis van de metadata die gekoppeld is aan de beelden.

PIM en DAM

Op basis van voorgedefinieerde criteria worden de beelden gefilterd zodat het selectieproces voor de product managers sterk vereenvoudigd is. Door een integratie tussen WoodWing Assets (DAM) en het Product Informatie Management systeem (PIM), kan er realtime worden gewerkt met data en bestanden. Hierdoor is het verwerkings- en publicatieproces geen bottleneck meer voor de groei en ambities.

De workout bestond uit:

  • analyse
  • blauwdruk
  • implementatie

THE RESULTS

Hoger ROI van marketing assets
Eenduidige en objectieve indexering
Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Versnellen van de time to market

THE RESULTS

Eenduidige en objectieve indexering
Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Versnellen van de time to market

Meer klantcases

ELSEVIER

Lees in deze case hoe Graphit samen met Elsevier voor een eenduidige werkwijze heeft gekozen waarmee vanuit het redactionele...

Nike

Nike organiseert vier keer per jaar sales events, waarbij de nieuwe collecties worden gepresenteerd. Voor het briefen van de...

NEDERLANDS OPENLUCHT MUSEUM (NOM)

Het Nederlands Openlucht Museum zocht naar een beeldbank die voldoet aan de eisen van de huidige markt en die...

Hearst

Doel van Hearst was om naast een Digital Asset Management oplossing, een Online Editing platform te implementeren waarmee alle...

Gassan

Gassan beschikt over een interne DTP-studio die allerlei communicatiemiddelen ontwikkelt, zoals brochures en prijslijsten. Het opmaken van deze prijslijsten...

Boerderij/Misset

Om haar redacties "web first" te laten werken heeft Misset gekozen voor de Woodwing best of breed oplossing. Het...

Audax Publishing

Om snel en flexibel te kunnen werken, klopte Audax Publishing aan bij Graphit om haar redactionele workflow in te...

Yamaha

Yamaha Motor Europe bedient met Publication Organiser 24/7 distribiteurs en dealers in 26 Europese landen met volledige gelokaliseerde marketingmaterialen....

ANWB

Uitgangspunt van e ANWB was een media neutrale redactie workflow op te zetten waarmee zowel de webpublicaties als printpublicaties kunnen...

CRV

CRV maakt veel rijke content die tot de verbeelding spreekt, zoals catalogi, video’s en infographics. Maar de organisatie miste...

Politie

Toen de politie besloot om haar communicatieactiviteiten voor een deel te centraliseren, nam zij ook haar processen onder de...

Karl Lagerfeld

KARL LAGERFELD heeft Graphit gevraagd een centrale serveromgeving in te richten voor haar designstudio..
Graphit_Casa_digitalassetmanagement

CASA

Casa heeft een interne vormgeef- en fotostudio die dagelijks alle wervende content voor de website en voor de huis-aan-huis folders creëert. Gezien het grote en steeds veranderende assortiment was het essentieel een beeldbank, ofwel een digital asset management-systeem op te zetten voor het beheren en publiceren van alle content voor de website, de folders en voor het Point of Sale-materiaal.

Lees meer

CRV

CRV maakt veel rijke content die tot de verbeelding spreekt, zoals catalogi, video’s en infographics. Maar de organisatie miste een sterke tool die grip geeft op deze producties. “Wij wilden effectief samenwerken met onze buitenlandse collega’s en distributeurs en ons materiaal op gecoördineerde wijze naar hen uitrollen,” licht Mirjam toe.

Lees meer

NCOI

NCOI wilde alle marketing content voor digital en offline (print) onafhankelijk van het kanaal en onafhankelijk van het merk, kunnen managen en publiceren. NCOI zocht een platform voor het verrijken van haar backoffice content met commerciële teksten en beelden zodat deze gepubliceerd kunnen worden naar de on- en offline kanalen voor alle merken.

Lees meer

Afspraak maken