Bol.com behoort tot de meest populaire (web)winkels van Nederland en België en is tevens marktleider op het gebied van de online verkoop van boeken, entertainment, elektrische apparaten en speelgoed. Meer dan 6,5 miljoen klanten in Nederland en België kunnen kiezen uit ruim 14,5 miljoen artikelen. Op het hoofdkantoor van bol.com in Utrecht werken 1.255 professionals.

THE CHALLENGE

Dagelijks krijgt Bol.com van haar verschillende leveranciers tot soms wel 200.000 beelden aangeleverd. Het verwerken van deze afbeeldingen is enorm arbeidsintensief. Ze dienen allemaal te worden geïndexeerd en opgeslagen met de juiste en effectieve metadata. Vervolgens moeten er selecties worden gemaakt van de meest geschikte beelden voor de website.

THE WORKOUT

1 miljard bestanden

Om de enorme grote hoeveelheden bestanden te kunnen verwerken en te beheren, heeft Bol.com gekozen voor de robuuste beeldbank van WoodWing Assets. Hiermee kunnen tot 1 miljard bestanden worden beheerd. Daarnaast waren een gebruiksvriendelijke interface in combinatie met een open architectuur en goed gedocumenteerde API (ontwikkel interface) vereisten. Via de API heeft Bol.com scripts gemaakt waarmee automatisch selecties worden gemaakt op basis van de metadata die gekoppeld is aan de beelden.

PIM en DAM

Op basis van voorgedefinieerde criteria worden de beelden gefilterd zodat het selectieproces voor de product managers sterk vereenvoudigd is. Door een integratie tussen WoodWing Assets (DAM) en het Product Informatie Management systeem (PIM), kan er realtime worden gewerkt met data en bestanden. Hierdoor is het verwerkings- en publicatieproces geen bottleneck meer voor de groei en ambities.

De workout bestond uit:

  • analyse
  • blauwdruk
  • implementatie

THE RESULTS

Hoger ROI van marketing assets
Eenduidige en objectieve indexering
Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Versnellen van de time to market

THE RESULTS

Eenduidige en objectieve indexering
Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Versnellen van de time to market

Meer klantcases

Audax Publishing

Om snel en flexibel te kunnen werken, klopte Audax Publishing aan bij Graphit om hun gehele redactionele workflow in...

Nike

Nike organiseert vier keer per jaar sales events, waarbij de nieuwe collecties worden gepresenteerd. Voor het briefen van de...

NCOI

NCOI wilde alle marketing content voor digital en offline (print) onafhankelijk van het kanaal en onafhankelijk van het merk,...

ALBELLI

Albelli biedt haar klanten gepersonaliseerde fotoproducten zoals fotoalbums, wanddecoraties, kaarten, mokken en kalenders. Voor het managen van alle graphics in...

VPRO

Recentelijk is de naam ‘Multimediale Uitgeverij VPRO Gids’ in het leven geroepen. Daaruit spreekt een ambitie: naast de papieren...

Yamaha

Yamaha Motor Europe bedient met Publication Organiser 24/7 distribiteurs en dealers in 26 Europese landen met volledige gelokaliseerde marketingmaterialen....

Artis

Artis is in het bezit van veel rijke digitale bestanden. Graphit heeft Artis geholpen om al hun beeldmateriaal op...

ARTS EN AUTO

Vereniging van Arts en Auto, VvAA, was op zoek naar een it partner die de redactionele en vormgeefprocessen zowel...

Bavaria

Het beheren, wereldwijd ontsluiten van de digitale marketing content en het bewaken van de huisstijl van alle on- en...

Politie

Toen de politie besloot om haar communicatieactiviteiten voor een deel te centraliseren, nam zij ook haar processen onder de...

ELSEVIER

Lees in deze case hoe Graphit samen met Elsevier voor een eenduidige werkwijze heeft gekozen waarmee vanuit het redactionele...

Hearst

Doel van Hearst was om naast een Digital Asset Management oplossing, een Online Editing platform te implementeren waarmee alle...

Hoogvliet

Iedere week verspreidt Hoogvliet Supermarkten een huis-aan-huis-folder, waarin alle weekaanbiedingen staan. Lees in deze klantcase hoe Hoogvliet samen met Graphit het publicatieproces van de huis-aan-huis-folders verregaand heeft geautomatiseerd.

Lees meer

VPRO

Recentelijk is de naam ‘Multimediale Uitgeverij VPRO Gids’ in het leven geroepen. Daaruit spreekt een ambitie: naast de papieren gids wil deze tak van de VPRO ook digitale activiteiten gaan ontplooien. Hiervoor bleek een multichannelplatform voor contentcreatie, -publicatie en -management nodig te zijn.

Lees meer

ALBELLI

Albelli biedt haar klanten gepersonaliseerde fotoproducten zoals
fotoalbums, wanddecoraties, kaarten, mokken en kalenders. Voor het managen van alle graphics in alle fotoalbums was Albelli opzoek naar een DAM oplossing van waaruit uit alle graphics automatisch ontsloten kunnen worden naar de website.

Lees meer

Afspraak maken