Bol.com behoort tot de meest populaire (web)winkels van Nederland en België en is tevens marktleider op het gebied van de online verkoop van boeken, entertainment, elektrische apparaten en speelgoed. Meer dan 6,5 miljoen klanten in Nederland en België kunnen kiezen uit ruim 14,5 miljoen artikelen. Op het hoofdkantoor van bol.com in Utrecht werken 1.255 professionals.

THE CHALLENGE

Dagelijks krijgt Bol.com van haar verschillende leveranciers tot soms wel 200.000 beelden aangeleverd. Het verwerken van deze afbeeldingen is enorm arbeidsintensief. Ze dienen allemaal te worden geïndexeerd en opgeslagen met de juiste en effectieve metadata. Vervolgens moeten er selecties worden gemaakt van de meest geschikte beelden voor de website.

THE WORKOUT

1 miljard bestanden

Om de enorme grote hoeveelheden bestanden te kunnen verwerken en te beheren, heeft Bol.com gekozen voor de robuuste beeldbank van WoodWing Assets. Hiermee kunnen tot 1 miljard bestanden worden beheerd. Daarnaast waren een gebruiksvriendelijke interface in combinatie met een open architectuur en goed gedocumenteerde API (ontwikkel interface) vereisten. Via de API heeft Bol.com scripts gemaakt waarmee automatisch selecties worden gemaakt op basis van de metadata die gekoppeld is aan de beelden.

PIM en DAM

Op basis van voorgedefinieerde criteria worden de beelden gefilterd zodat het selectieproces voor de product managers sterk vereenvoudigd is. Door een integratie tussen WoodWing Assets (DAM) en het Product Informatie Management systeem (PIM), kan er realtime worden gewerkt met data en bestanden. Hierdoor is het verwerkings- en publicatieproces geen bottleneck meer voor de groei en ambities.

De workout bestond uit:

  • analyse
  • blauwdruk
  • implementatie

THE RESULTS

Hoger ROI van marketing assets
Eenduidige en objectieve indexering
Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Versnellen van de time to market

THE RESULTS

Eenduidige en objectieve indexering
Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Versnellen van de time to market

Meer klantcases

DekaMarkt-Dirk van den Broek

Voor het beheren en distribueren van alle beeldmateriaal en artwork heeft Detailresult gekozen voor Woodwing Assets. Daarnaast worden worden de...

Bavaria

Het beheren, wereldwijd ontsluiten van de digitale marketing content en het bewaken van de huisstijl van alle on- en...

CASA

Casa heeft een interne vormgeef- en fotostudio die dagelijks alle wervende content voor de website en voor de huis-aan-huis...

Hearst

Doel van Hearst was om naast een Digital Asset Management oplossing, een Online Editing platform te implementeren waarmee alle...

Politie

Toen de politie besloot om haar communicatieactiviteiten voor een deel te centraliseren, nam zij ook haar processen onder de...

Hoogvliet

Iedere week verspreidt Hoogvliet Supermarkten een huis-aan-huis-folder, waarin alle weekaanbiedingen staan. Lees in deze klantcase hoe Hoogvliet samen met...

Magazine App Koninklijke Bibliotheek

De Koninklijke Bibliotheek in Den Haag zet in op digitalisering. Een app waarop lezers zestien magazines – van Vrij...

Yamaha

Yamaha Motor Europe bedient met Publication Organiser 24/7 distribiteurs en dealers in 26 Europese landen met volledige gelokaliseerde marketingmaterialen....

ALBELLI

Albelli biedt haar klanten gepersonaliseerde fotoproducten zoals fotoalbums, wanddecoraties, kaarten, mokken en kalenders. Voor het managen van alle graphics in...

CRV

CRV maakt veel rijke content die tot de verbeelding spreekt, zoals catalogi, video’s en infographics. Maar de organisatie miste...

Nike

Nike organiseert vier keer per jaar sales events, waarbij de nieuwe collecties worden gepresenteerd. Voor het briefen van de...

Karl Lagerfeld

KARL LAGERFELD heeft Graphit gevraagd een centrale serveromgeving in te richten voor haar designstudio..

ANWB

Uitgangspunt van e ANWB was een media neutrale redactie workflow op te zetten waarmee zowel de webpublicaties als printpublicaties kunnen worden aangestuurd.

Lees meer

ELSEVIER

Lees in deze case hoe Graphit samen met Elsevier voor een eenduidige werkwijze heeft gekozen waarmee vanuit het redactionele proces voor de magazines op eenvoudige wijze, artikelen naar de websites geplaatst kunnen worden. Daarbij was een belangrijke eis dat men het volledige IT beheer van het platform aan Graphit wilde uitbesteden.

Lees meer

Nike

Nike organiseert vier keer per jaar sales events, waarbij de nieuwe collecties worden gepresenteerd. Voor het briefen van de sales teams werd er allerlei drukwerk zoals prijslijsten en brochures vervaardigd. Lees hoe Nike deze briefings in plaats van met drukwerk heeft opgelost met een app.

Lees meer

Afspraak maken