Bol.com behoort tot de meest populaire (web)winkels van Nederland en België en is tevens marktleider op het gebied van de online verkoop van boeken, entertainment, elektrische apparaten en speelgoed. Meer dan 6,5 miljoen klanten in Nederland en België kunnen kiezen uit ruim 14,5 miljoen artikelen. Op het hoofdkantoor van bol.com in Utrecht werken 1.255 professionals.

THE CHALLENGE

Dagelijks krijgt Bol.com van haar verschillende leveranciers tot soms wel 200.000 beelden aangeleverd. Het verwerken van deze afbeeldingen is enorm arbeidsintensief. Ze dienen allemaal te worden geïndexeerd en opgeslagen met de juiste en effectieve metadata. Vervolgens moeten er selecties worden gemaakt van de meest geschikte beelden voor de website.

THE WORKOUT

1 miljard bestanden

Om de enorme grote hoeveelheden bestanden te kunnen verwerken en te beheren, heeft Bol.com gekozen voor de robuuste beeldbank van WoodWing Assets. Hiermee kunnen tot 1 miljard bestanden worden beheerd. Daarnaast waren een gebruiksvriendelijke interface in combinatie met een open architectuur en goed gedocumenteerde API (ontwikkel interface) vereisten. Via de API heeft Bol.com scripts gemaakt waarmee automatisch selecties worden gemaakt op basis van de metadata die gekoppeld is aan de beelden.

PIM en DAM

Op basis van voorgedefinieerde criteria worden de beelden gefilterd zodat het selectieproces voor de product managers sterk vereenvoudigd is. Door een integratie tussen WoodWing Assets (DAM) en het Product Informatie Management systeem (PIM), kan er realtime worden gewerkt met data en bestanden. Hierdoor is het verwerkings- en publicatieproces geen bottleneck meer voor de groei en ambities.

De workout bestond uit:

  • analyse
  • blauwdruk
  • implementatie

THE RESULTS

Hoger ROI van marketing assets
Eenduidige en objectieve indexering
Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Versnellen van de time to market

THE RESULTS

Eenduidige en objectieve indexering
Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Versnellen van de time to market

Meer klantcases

Artis

Artis is in het bezit van veel rijke digitale bestanden. Graphit heeft Artis geholpen om al hun beeldmateriaal op...

Hearst

Doel van Hearst was om naast een Digital Asset Management oplossing, een Online Editing platform te implementeren waarmee alle...

CASA

Casa heeft een interne vormgeef- en fotostudio die dagelijks alle wervende content voor de website en voor de huis-aan-huis...

ELSEVIER

Lees in deze case hoe Graphit samen met Elsevier voor een eenduidige werkwijze heeft gekozen waarmee vanuit het redactionele...

Ter Steege automatische opmaak brochures

Ter Steege is groothandel van een groot en divers assortiment potten, lifestyle artikelen en souvenirs. Alle producten zijn eigen...

NEDERLANDS OPENLUCHT MUSEUM (NOM)

Het Nederlands Openlucht Museum zocht naar een beeldbank die voldoet aan de eisen van de huidige markt en die...

Quantore automatische opmaak catalogi

Quantore is een coöperatie en het huismerk van ruim 400 kantoorvakhandels in Nederland. Het assortiment telt ruim 24.000 kantoorartikelen....

NCOI

NCOI wilde alle marketing content voor digital en offline (print) onafhankelijk van het kanaal en onafhankelijk van het merk,...

Politie

Toen de politie besloot om haar communicatieactiviteiten voor een deel te centraliseren, nam zij ook haar processen onder de...

VPRO

Recentelijk is de naam ‘Multimediale Uitgeverij VPRO Gids’ in het leven geroepen. Daaruit spreekt een ambitie: naast de papieren...

Gassan

Gassan beschikt over een interne DTP-studio die allerlei communicatiemiddelen ontwikkelt, zoals brochures en prijslijsten. Het opmaken van deze prijslijsten...

Boerderij/Misset

Om haar redacties "web first" te laten werken heeft Misset gekozen voor de Woodwing best of breed oplossing. Het...

Boerderij/Misset

Om haar redacties “web first” te laten werken heeft Misset gekozen voor de Woodwing best of breed oplossing. Het door Graphit geïmplementeerde platform vormt het hart van de content-creatie voor web en voor print.

Lees meer

Hearst

Doel van Hearst was om naast een Digital Asset Management oplossing, een Online Editing platform te implementeren waarmee alle titels van Hearst opgemaakt kunnen worden. Redactie en vormgeving werken naadloos samen in een gestroomlijnde workflow en geïntegreerde DAM omgeving van Graphit.

Lees meer
Ingrediënten voor digitale transformatie nu aanwezig bij GroenRijk en GRS Retail

GRS & Groenrijk Digital Asset Management (DAM)

Binnen de marketingcampagne bieden GRS Retail en GroenRijk hun leden diverse marketinguitingen (o.a. folders, advertenties, social media berichten) in digitale en geprinte vorm. GroenRijk heeft daarnaast haar eigen webshop in beheer. Om de marketingcampagnes goed uit te kunnen rollen, zijn er de nodige wensen. De webshop moet naar een hoger plan worden getild, vormgevers willen efficiënter kunnen werken en de leden van GRS Retail willen hun marketingmiddelen meer laten aansluiten op de lokale markt.

Lees meer

Afspraak maken