Bol.com behoort tot de meest populaire (web)winkels van Nederland en België en is tevens marktleider op het gebied van de online verkoop van boeken, entertainment, elektrische apparaten en speelgoed. Meer dan 6,5 miljoen klanten in Nederland en België kunnen kiezen uit ruim 14,5 miljoen artikelen. Op het hoofdkantoor van bol.com in Utrecht werken 1.255 professionals.

THE CHALLENGE

Dagelijks krijgt Bol.com van haar verschillende leveranciers tot soms wel 200.000 beelden aangeleverd. Het verwerken van deze afbeeldingen is enorm arbeidsintensief. Ze dienen allemaal te worden geïndexeerd en opgeslagen met de juiste en effectieve metadata. Vervolgens moeten er selecties worden gemaakt van de meest geschikte beelden voor de website.

THE WORKOUT

1 miljard bestanden

Om de enorme grote hoeveelheden bestanden te kunnen verwerken en te beheren, heeft Bol.com gekozen voor de robuuste beeldbank van WoodWing Assets. Hiermee kunnen tot 1 miljard bestanden worden beheerd. Daarnaast waren een gebruiksvriendelijke interface in combinatie met een open architectuur en goed gedocumenteerde API (ontwikkel interface) vereisten. Via de API heeft Bol.com scripts gemaakt waarmee automatisch selecties worden gemaakt op basis van de metadata die gekoppeld is aan de beelden.

PIM en DAM

Op basis van voorgedefinieerde criteria worden de beelden gefilterd zodat het selectieproces voor de product managers sterk vereenvoudigd is. Door een integratie tussen WoodWing Assets (DAM) en het Product Informatie Management systeem (PIM), kan er realtime worden gewerkt met data en bestanden. Hierdoor is het verwerkings- en publicatieproces geen bottleneck meer voor de groei en ambities.

De workout bestond uit:

  • analyse
  • blauwdruk
  • implementatie

THE RESULTS

Hoger ROI van marketing assets
Eenduidige en objectieve indexering
Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Versnellen van de time to market

THE RESULTS

Eenduidige en objectieve indexering
Integratie van data en bestanden
Lagere proceskosten
Versnellen van de time to market

Meer klantcases

New Skool Media

New Skool Media gebruikt Woodwing Assets ter ondersteuning van haar redactionele en vormgeefprocessen. Het portfolio van NSM bestaat inmiddels uit...

ANWB

Uitgangspunt van e ANWB was een media neutrale redactie workflow op te zetten waarmee zowel de webpublicaties als printpublicaties kunnen...

ELSEVIER

Lees in deze case hoe Graphit samen met Elsevier voor een eenduidige werkwijze heeft gekozen waarmee vanuit het redactionele...

Boerderij/Misset

Om haar redacties "web first" te laten werken heeft Misset gekozen voor de Woodwing best of breed oplossing. Het...

Nike

Nike organiseert vier keer per jaar sales events, waarbij de nieuwe collecties worden gepresenteerd. Voor het briefen van de...

VPRO

Recentelijk is de naam ‘Multimediale Uitgeverij VPRO Gids’ in het leven geroepen. Daaruit spreekt een ambitie: naast de papieren...

Hoogvliet

Iedere week verspreidt Hoogvliet Supermarkten een huis-aan-huis-folder, waarin alle weekaanbiedingen staan. Lees in deze klantcase hoe Hoogvliet samen met...

Audax Publishing

Om snel en flexibel te kunnen werken, klopte Audax Publishing aan bij Graphit om haar redactionele workflow in te...

DekaMarkt-Dirk van den Broek

Voor het beheren en distribueren van alle beeldmateriaal en artwork heeft Detailresult gekozen voor Woodwing Assets. Daarnaast worden worden de...

NEDERLANDS OPENLUCHT MUSEUM (NOM)

Het Nederlands Openlucht Museum zocht naar een beeldbank die voldoet aan de eisen van de huidige markt en die...

Karl Lagerfeld

KARL LAGERFELD heeft Graphit gevraagd een centrale serveromgeving in te richten voor haar designstudio..

ALBELLI

Albelli biedt haar klanten gepersonaliseerde fotoproducten zoals fotoalbums, wanddecoraties, kaarten, mokken en kalenders. Voor het managen van alle graphics in...

Ter Steege automatische opmaak brochures

Ter Steege is groothandel van een groot en divers assortiment potten, lifestyle artikelen en souvenirs. Alle producten zijn eigen design en worden op eigen locaties in onder andere Azië en Portugal vervaardigd. De marketingafdeling verzorgt de brochures en prijslijsten met een in house design studio. Graphit heeft Ter Steege geholpen met het automatiseren van de opmaak van deze documenten.

Lees meer

NEDERLANDS OPENLUCHT MUSEUM (NOM)

Het Nederlands Openlucht Museum zocht naar een beeldbank die voldoet aan de eisen van de huidige markt en die bovendien mogelijkheden biedt voor wat betreft koppelingen met de bestaande systemen zoals Adlib en de publieke website.

Lees meer

NCOI

NCOI wilde alle marketing content voor digital en offline (print) onafhankelijk van het kanaal en onafhankelijk van het merk, kunnen managen en publiceren. NCOI zocht een platform voor het verrijken van haar backoffice content met commerciële teksten en beelden zodat deze gepubliceerd kunnen worden naar de on- en offline kanalen voor alle merken.

Lees meer

Afspraak maken