CREATIVE WORKFLOW
CONSULTANTS
BLOG SUPPORT DESK



BUILDING BRIDGES BETWEEN
TECHNOLOGY AND BRANDS
EN NL

blog

Hoogvliet: de automatisering van opmaak in weekcampagnes

 

blog

Hoogvliet: de automatisering van opmaak in weekcampagnes

 

Ronald Leusink, on July 6, 2017

In onze vorige blog vertelden we hoe een PIM – een product informatie systeem – een uitkomst is bij het centraal beheren van allerlei commerciële productinformatie. Als je een PIM gebruikt heb je gemakkelijk toegang tot complete en geüpdatete informatie over je productassortiment. Op basis van die informatie wil je je producten aanprijzen via allerlei commerciële uitingen – en daar ligt de uitdaging die we in deze blog bespreken!

Graphit-Hoogvliet-Zoetermeer

Weekcampagnes

Retailers werken met weekcampagnes waarin ze elke week andere producten promoten, zowel off- als online. Denk aan huis-aan-huis folders, POS-materiaal en banners. Het opmaken van dit promotiemateriaal neemt vaak veel te veel tijd in. Als dit proces niet goed georganiseerd is en grotendeels handmatig wordt uitgevoerd, verspil je ontzettend veel tijd en maak je onnodige kosten.

We zullen jou nu aan de hand van een praktijkvoorbeeld uitleggen, hoe je deze uitdaging te lijf kunt gaan!

Opmaak perikelen

Deze case betreft een samenwerking tussen digital retailbureau Kega en Hoogvliet Supermarkten. Hoogvliet ontwikkelde samen met Kega een nieuwe merk- en communicatiestrategie. Deze strategie wordt wekelijks vertaald naar verschillende on- en offline communicatiemiddelen. Zo’n proces optimaliseren betekent een enorme uitdaging. Kega vroeg Graphit om samen een oplossing te ontwikkelen voor het automatiseren van de opmaak van de huis-aan-huis folders, het POS-materiaal en de banners van Hoogvliet.

Ingenieus: de Opmaak-robot

Kega en Graphit ontwikkelden voor Hoogvliet een werkwijze waarbij zij content voor alle on- en offline communicatie gestructureerd vanuit hun PIM kunnen exporteren, en direct kunnen uploaden in het portaal van Kega. Via dit portaal wordt de opmaak automatisch gegenereerd. Daarna krijgt Hoogvliet random de previews van de pagina’s als pdf terug. Nadat alle producten op de juiste plek in de folder staan, zorgt Kega voor de definitieve layout en krijgt Hoogvliet de eindproeven.

Het ingenieuze is dat de Excel data die Hoogvliet uploadt, automatisch worden gefilterd zodat alleen de relevante informatie geïmporteerd wordt in de EasyCatalog InDesign server van Kega. Vervolgens verzorgt een opmaak-robot in Adobe InDesign de opmaak van de folder en het POS-materiaal. Dit gebeurt op basis van intelligente templates die Graphit samen met Kega heeft ontwikkeld. Deze templates zijn voorzien van opmaakregels die ervoor zorgen dat de artikelen op de gewenste manier geplaatst worden op de pagina – ideaal!

De winst

Door deze oplossing krijgt Hoogvliet eindelijk de gewenste controle over het productieproces van alle weekcampagnematerialen. De doorlooptijden zijn enorm verkort. Bovendien kan Hoogvliet zelf op eenvoudige manier content op de folderpagina’s aanpassen door nieuwe uploads van data uit te voeren. Kortom, bovenstaande case heeft geresulteerd in een bijzonder efficiënte workflow tussen Hoogvliet en Kega. Hierbij zorgt Hoogvliet voor de content, waarna ze het vormgevingsproces aan Kega kunnen overlaten.

Advies?

Kun jij ook de nodige hulp gebruiken bij jouw opmaakprocessen? Wij adviseren je graag over het optimaliseren van deze processen.

En wil je meer weten over retailbureau Kega, ga dan naar www.kega.nl.

ALSO GET YOUR
BRAND IN SHAPE

Contact our Personal trainers for a free sparring session

Evert Couwenhoven

+31 6 10 94 13 38

Frank Scholts

+31 6 22 39 89 57

Ronald Leusink

+31 6 46 81 48 64

Simple Share Buttons