CREATIVE WORKFLOW
CONSULTANTS
BLOG SUPPORT DESK



BUILDING BRIDGES BETWEEN
TECHNOLOGY AND BRANDS
EN NL

blog

Even voorstellen: workflow consultant Joris de Jong

Even voorstellen: workflow consultant Joris de Jong

Ronald Leusink, on November 15, 2017

Wat is je functie bij Graphit?

Bij Graphit ben ik workflow consultant. Ik was altijd al consultant, maar ik werkte als zelfstandige. Dat heb ik zes jaar gedaan, samen met een compagnon. Ik kende Ronald al lang en we spraken elkaar regelmatig. In het voorjaar van dit jaar vertelde Ronald over de groei bij Graphit en dat ze door de vele projecten bij klanten op zoek waren naar een nieuwe consultant. Al pratende werden we allebei steeds enthousiaster.

Wat deed je hiervoor?

Ik kom zelf uit de B2B hoek, waarin ik nu ruim 20 jaar ervaring heb in het onder controle houden en publicatie gereed maken van een steeds groeiende hoeveelheid aan productinformatie. Nog voor het tijdperk van websites en webwinkels was ik al bezig met het organiseren en centraal opslaan van productdata. Het doel was om vanuit één bron al het verschillende marketingmateriaal te produceren: folders, prijslijsten, catalogi en CD-roms. Toen al was dus duidelijk wat de juiste strategie is: manage once – publish many!

De techniek ontwikkelde zich vervolgens snel, iets dat fascinerend was om mee te maken. Eerst gebeurde het organiseren en centraliseren van content met behulp van eenvoudige databases en Quark Xpress Templates, maar dit groeide al gauw naar veel krachtigere systemen zoals CMS, PIM en MDM gecombineerd met volledige automatische opmaak in InDesign.

Het mooie van deze nieuwe systemen was – en is – dat mijn B2B klanten ineens veel grotere hoeveelheden producten en productinformatie konden aanbieden aan hun klanten. Een grote en interessante stap dus in het managen van productinformatie!

Hoe ziet jouw rol als consultant eruit?

Bij de projecten die ik begeleid kom ik eigenlijk steeds terecht in de rol van marketing en creative consultant. Daaraan is behoefte aan het eind van de contentketen, voordat de productinformatie bij de klant ligt. Bijna altijd blijkt in die fase dat het PIM systeem en het online kanaal (denk aan een webshop) goed op elkaar zijn afgestemd, maar dat de uitdaging erin zit om ook de andere (offline) kanalen, zoals print, goed in te vullen. Publiceren op ander kanalen is veel meer een productieproces waarbij je te maken hebt met operationele en redactionele uitdagingen.

Het is mijn taak om afdelingen te helpen bij het onder de knie krijgen en omarmen van de nieuwe systemen en processen waarmee ze gaan werken. Veel mensen vinden verandering lastig, en ik vind het een leuke uitdaging om ze mee te krijgen in die verandering en te laten zien waarom het een vooruitgang is. Zodat je samen oplossingen gaat bedenken om alle nieuwe mogelijkheden die deze nieuwe systemen bieden optimaal te benutten. Bijvoorbeeld dat je met die nieuwe technieken niet alleen heel efficiënt online maar ook offline klant-specifieke uitingen kunt maken, en daarmee een zogenaamde 360? beleving bij de klant teweeg kunt brengen. Als mensen dat doorkrijgen, is dat hartstikke mooi.

Waarom ben je overgestapt naar Graphit?

Graphit werkt niet alleen voor het soort partijen waar ik al ook al mee te maken had (retailers, groothandels en fabrikanten) maar daarnaast ook nog voor uitgevers en brands. Graphits oplossingen voor deze klanten sluiten perfect aan bij mijn kennis en klantportfolio, zodat ik mijn expertise nu kan inzetten bij andere spelers in de markt, en dat is erg leuk.

Daarnaast is het fijn om in teamverband te werken. Als zelfstandige werken kan namelijk best pittig zijn. De rolverdeling die ik had, ik deed de consultancy en mijn partner het programmeren, werkt heel goed, maar de agenda zit dan al snel vol. Daardoor werd ik soms beperkt in wat ik voor klanten kon betekenen en in mijn eigen ontwikkelproces. Ik had al langer de behoefte om klanten te kunnen bedienen vanuit een groter team, dus het voelt als een heel goed moment om bij Graphit in te stappen.

Hoe bevalt het bij Graphit, en waarom?

We zijn natuurlijk pas net begonnen, maar het voelt prima. Er hangt een goede sfeer op kantoor in Krommenie, en wat ik tot nu toe meekrijg tijdens gesprekken klinkt allemaal heel bekend en vertrouwd. De aanwezigheid van zoveel praktische en technische kennis maakt het ook heel plezierig samenwerken.

Voorheen moesten mijn compagnon en ik bijvoorbeeld technische vragen over InDesign serverinstellingen en cloud services telkens zelf uitzoeken of ergens uitzetten, en nu kunnen deze vragen gewoon beantwoord worden door collega’s. Daarnaast is het ook fijn om te werken met een supportorganisatie, want daardoor kunnen veel vragen van klanten meteen worden afgevangen door de Graphit helpdesk.

De projecten waar men bij Graphit aan werkt spelen allemaal rondom content en publicatie. Zelfs al opereren klanten in compleet verschillende markten, de vraagstukken zijn allemaal heel vergelijkbaar: hoe krijgen we onze data en content onder controle, en hoe bieden we dit helder aan bij de klant? Het samenvoegen van mijn expertise op dat vlak met die van collega’s heeft al zijn eerste vruchten afgeworpen, en dat smaakt zeker naar meer!

Lees ook:

ALSO GET YOUR
BRAND IN SHAPE

Contact our Personal trainers for a free sparring session

Evert Couwenhoven

+31 6 10 94 13 38

Frank Scholts

+31 6 22 39 89 57

Ronald Leusink

+31 6 46 81 48 64

DOWNLOAD WHITEPAPER
×
Geachte bezoeker, u kunt downloaden nadat u uw e-mailadres heeft achtergelaten.

Dit veld is verplicht.
Vul een geldig e-mailadres in.


Simple Share Buttons